Skip to content
رشته تاریخ

معرفی و انتخاب رشته تاریخ

شاید ذهنیت اکثر آدم‌ها در مورد رشته تاریخ صرفاً مطالعه حوادث گذشته و جنگ‌ها و پیامدهای آن باشد. اما درحقیقت کارشناسان این رشته تنها راویان داستان‌های تاریخی نیستند؛ بلکه تحلیلگران و مفسران اتفاقات آینده نیز هستند. همان گونه که خدا و رسولش‌ها سقارش به خواندن قرآن و زندگی پیشینیان و سرانجامشان را داشتند. چرا که تاریخ‌دانان معتقدند تاریخ، تکرار خواهد شد. بنابراین، بررسی اتفاقات پیشین از تمام ابعاد (فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و …) حائض اهمیت است. انتخاب رشته تاریخ می‌تواند باعث تحولات زیادی در فکر شما شود.

با مطالعه گذشته دانشجویان یاد می گیرند با دقت فکر کنند و با وضوح بنویسند، شواهد را سازماندهی و ارزیابی کنند، مشکلات را تحلیل و تفسیر کنند.تاریخ همیشه محبوب است زیرا با افراد واقعی و رویدادها سروکار دارد، همه چیز دارای تاریخ است از ملل و جنگ‌ها تا تمبرهای پستی. دانش تاریخی دارای اهمیت است و جهل تاریخی خطرناک است.طبق گفته جورج سانتایانا “کسانی که نمی‌توانند گذشته را به خاطر بسپارند ، محکوم به تکرار آن هستند.”معرفی رشته تاریخ

 درس تاریخ در آموزش و پرورش تنها به بازخوانی گذشته و هیاهوی قدرتمندان و پادشاهان می‌پردازد و بر همین اساس حتی بهترین دانش‌آموزان نیز تاریخ را مجموعه‌ای از حوادث می‌دانند. اما آیا چنین دیدگاهی صحیح است؟ آیا علم تاریخ مثل یک داستان یا رمان، مجموعه‌ای از حوادث تلخ و شیرین را به حالت روایی و نقلی محض منتقل می‌‌سازد و هدف آن افزایش معلومات دایره ‌المعارفی است؟ 
دایره ‌المعارف بریتانیکا در معرفی علم تاریخ می‌گوید: 
“تاریخ، قواعدی است که ثبت وقایع مؤثر بر مردم یک ملت را با حفظ تسلسل تاریخی و زمانی آن مطالعه می‌کند و مبنی بر تحقیق منتقدانه منابع اطلاعاتی و توضیح دلایل آن‌ها است. “
این دایره ‌المعارف درباره هدف تاریخدان نیز می‌گوید: 
“هدف تاریخدان این است که فعالیت‌های ثبت شده انسان را مدل‌سازی کند. تا درک عمیق‌تری از آن داشته باشد. این درک از اعمال انسان، موضوعی کاملاًً جدید است و به پیشرفت‌های علم تاریخ در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ برمی‌گردد که توسط تاریخدانان حرفه‌ای ایجاد گردید. “
شادروان دکتر عبدالحسین زرین‌کوب نیز در کتاب ” تاریخ در ترازو” در معرفی علم تاریخ می‌گوید: 
“تاریخ تنها گردآوری روایات و مقایسه آن‌ها و شناخت “واقعیت” حوادث گذشته نیست. ورای این کار، ‌نظر به توجیه و تفسیر این واقعیات دارد که بین جزئیات رابطه برقرار می‌کند و آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این کار در واقع عبارت از تجدید بنای گذشته است به کمک مصالح و موادی که اینجا و آنجا از بقایای آوار حوادث باقی مانده است. ” در واقع علم‌ تاریخ تحولات‌ گذشته‌ جامعه‌ انسانی‌ را که‌ می‌تواند زمینه‌ سیاسی‌، اقتصادی‌، اجتماعی‌ یا فرهنگی‌ داشته‌ باشد، مورد مطالعه‌ قرار می‌دهد.آشنایی با رشته تاریخ
به‌ همین‌ دلیل‌ رشته‌ بسیار گسترده‌ای‌ است‌ و اشتباه‌ است‌ که‌ آن‌ را صرفاًً مطالعه‌ مواد خام‌ تاریخی‌ بدانیم‌ بلکه‌ دانشجو فرا می‌گیرد که‌ چگونه‌ از تحلیل‌ و تلفیق‌ مواد خام‌ تاریخی‌ به‌ نتایج‌ علمی‌ برسد. به‌ عبارت‌ دیگر آموختن‌ روش‌ تاریخی‌ به‌ مورخ‌ کمک‌ می‌کند تا از میان‌ انبوهی‌ از مواد خام‌، مواد خام‌ معتبر را جدا کند و براساس‌ روش‌ تاریخی‌ از بررسی‌ آن‌ها به‌ نتیجه‌ علمی‌ برسد. در حالی‌ که‌ حتی‌ مطالعه‌کنندگان‌ جدی‌ تاریخ‌ که‌ غیرحرفه‌ای‌ هستند، هیچ‌ معیاری‌ برای‌ تشخیص‌ و تعیین‌ صحت‌ و سقم‌ رویدادهای‌ یک‌ کتاب‌ تاریخی‌ ندارند و گاه‌ از آثار غیرموثق‌ و غیرمعتبر استفاده‌ می‌کنند. 
 
رشته تاریخ

دایره ‌المعارف بریتانیکا در معرفی هدف تاریخ می‌گوید:”هدف تاریخدان این است که فعالیت‌های ثبت شده انسان را مدل‌سازی کند. تا درک عمیق‌تری از آن داشته باشد. این درک از اعمال انسان، موضوعی کاملاً جدید است و به پیشرفت‌های علم تاریخ در اواخر قرن ۱۸ و ۱۹ برمی‌گردد که توسط تاریخدانان حرفه‌ای ایجاد گردید.” بنابر ابن لازم است که یک دانشجوی علم تاریخ ضمن دارا بودن دقت و توانایی تحلیل، توانایی به تصویر کشیدن وقایع و در نهایت نقد و بررسی آن‌ها را نیز داشته باشد.

مقاطع تحصیلی

کارشناسی

کارشناسی تاریخ

در مقطع کارشناسی، گرایش خاصی وجود ندارد و تمامی داوطلبین باید ۱۳۵ واحد ارائه شده در این مقطع را بگذرانند. برترین برند دانشگاهی در این خصوص دانشگاه تهران است با بیشترین قدمت در ارائه رشته تاریخ است. از دیرباز نیز بهترین اساتید این علم در دانشگاه تهران مشغول به تدریس بوده‌اند. در بین واحد‌های دانشگاه آزاد، واحد علوم تحقیقات جزو برترین‌ها در ارائه این رشته است.

کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد تاریخ

این مقطع دارای  ۷گرایش‌  به شرح زیر است:  

  1. تاریخ ایران باستان : آشنایی با تاریخ قبل از اسلام
  2. تاریخ ایران اسلامی
  3. تاریخ انقلاب : به نقد و بررسی تاریخ پیش از انقلاب و پس از آن، همچنین نقاط ضعف و قدرت انفلاب اسلامی
  4. تاریخ اسلام
  5. تاریخ تشیع: زمان پیدایش مذهب تشیع و سیر و تحولات آن
  6. تاریخ عمومی جهان: آشنایی با فرهنگ و تمدن و همچنین مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی، علمی و سیاسی  جهان و زندگی نامه اندیشمندان بزرگ جهان مانند ارسطو ،افلاطون و…
  7. مطالعات خلیج فارس : بررسی تحولات خلیج فارس در دوره‌های متعدد و بر مبنای منابع تاریخی و جغرافیایی

دکتری رشته تاریخ

تاریخ ایران
  1. تاریخ تشیع اثنی عشری
  2. فرقه‌های تشیع
  3. تاریخ (گرایش تاریخ اسلام)

اشتغال

فارغ‌التحصیلان‌ این رشته از مقطع کارشناسی می‌توانند در وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌، وزارت‌ علوم‌، مراکز اسناد ملی‌، وزارت‌ امور خارجه‌، سازمان‌ موزه‌ها، تحقیقات‌ و فناوری‌، وزارت‌ فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی‌ و صداوسیما برای‌ بررسی‌ مسائل‌ تحقیقی‌ تاریخ‌ در حد تحقیقات‌ بین‌المللی‌ به‌ کار مشغول‌ شوند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا