Skip to content
رشته ریاضیات و کاربردها

معرفی و انتخاب رشته‌ ریاضیات و کاربرد‌ها

اگر به دنبال ریاضیات و سر و کار داشتن با محاسبات فراوان و حل مسائل بعضا پیچیده هستید، تحصیل در رشته‌ ریاضیات و کاربرد‌ها می‌تواند شما را به مطلوبتان برساند.

معرفی رشته ریاضیات و کاربردها

ریاضیات علمی است که با منطق،کیفیت، کمیت و چیدمان سروکار دارد. ریاضی همه چیز در اطراف ما است ، در هر کاری که انجام می‌دهیم.برای همه چیز در زندگی روزمره ما ، از جمله دستگاه‌های تلفن همراه ، هنر ، پول ، مهندسی و حتی ورزش است.از ابتدای تاریخ ثبت شده ، کشف ریاضی در صدر هر جامعه متمدن بوده است و حتی در ابتدایی‌ترین فرهنگ‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نیازهای ریاضی براساس خواسته‌های جامعه بوجود آمد. هرچه یک جامعه پیچیده‌تر باشد ، نیازهای ریاضی پیچیده‌تر است. قبایل بدوی به چیزی بیش از توانایی شمارش نیاز داشتند ، ایشان برای محاسبه موقعیت خورشید و فیزیک شکار نیز به ریاضی متکی بودند.

بدیهی است که رشته ریاضی، مناسب افرادی است که علاقه زیادی به مباحث ریاضی و حل مسائل آن دارند. اگر بخواهیم کمی بیشتر شرح دهیم، باید بگوئیم معمولاً اشخاصی وارد تحصیل در این رشته می‌شوند که می‌خواهند ذهن ریاضی قوی و قدرت تحلیل بالایی به دست آورند، همچنین تمایل دارند تا در حوزه‌های مختلف علم ریاضی ادامه تحصیل دهند و به تدریس آن مشغول شوند. علاقه به حل مسائل مختلف ریاضی و همینطور مسائل فکری و چالش‌های جدید ذهنی، می‌توانند از جمله مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب رشته ریاضی باشند. آن‌هایی که این رشته را انتخاب می‌کنند در آینده ذهن و حافظه منطقی، باز، تحلیلگر و استدلالی پیدا خواهند کرد.آشنایی با رشته ریاضیات کاربردی

رشته ریاضیات و کاربردها

رشته ریاضیات و کاربردها رشته جدیدی است که جایگزین رشته‌های ریاضی محض و کاربردی شده است. تحصیل در رشته ریاضیات و کاربردها مستلزم علاقه فراوان و تسلط کافی در دروس کمی به خصوص ریاضی است.

داشتن قدرت تجزیه و تحلیل کمی در سطح خوب برای دانشجویان این رشته لازم است. فارغ التحصیلان رشته ریاضیات و کاربردها دارای زمینه کاری مختلف در جامعه هستند به خصوص اگر مدارج عالی این رشته را نیز گذرانده باشند.در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه‌های دارای رشته ریاضیات و کاربردها، معرفی رشته‌های ارشد و دکتری ریاضی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می‌شود. ریاضیات یکی از قدیمی ترین شاخه های علوم است .

بر خلاف باور عموم، ریاضیات تنها فرمول و اعداد نیست که با یکدیگر معنا پیدا می‌کند، بلکه ریاضیات قدرت درک مسئله و نحوه‌ی تفکر صحیح در راستای رسیدن به پاسخ است. این فرآیند، نیازمند خلاقیت افراد نیز است که به کمک آن‌ها بیاید تا نهایتا مسئله حل گردد.

رشته‌ ریاضیات و کاربرد‌ها جایگزین رشته‌های ریاضیات محض و کاربردی است و در این رشته، می‌بایست علاقه‌ی بسیاری از خود نشان دهید تا بتوانید مباحث و مفاهیم را فرا گیرید. علاوه بر مبحث علاقه که لازمه‌ی تحصیل در این رشته است، می‌بایست از قدرت تجزیه و تحلیل خوبی نیز برخوردار باشید

نکته‌ی بسیار مهم در رابطه با علم ریاضی این است که این علم رابط بین علوم است، به نحوی که توسط این رشته و با دانش حاصل از آن، امکان تبادل علم وجود دارد.

ریاضیات شامل تنوع و عمق بیشتری از موضوعات در طول تاریخ است و درک مطلب به یک سیستم نیاز دارد تا موضوعات بسیاری را در زمینه‌های عمومی‌تر ریاضیات طبقه‌بندی و سازماندهی کند. تعدادی طرح طبقه‌بندی مختلف به‌وجود آمده است و گرچه آن‌ها برخی از شباهت‌ها را با همدیگر دارند، اما تا حدودی تفاوت‌هایی در اهداف مختلف ارائه شده دارند. علاوه بر این، از آنجا که ریاضیات همچنان در حال توسعه است، این طرح‌های طبقه‌بندی نیز باید تغییر کنند تا به حوزه‌های تازه ایجاد شده یا پیوندهای تازه کشف شده بین مناطق مختلف پاسخ دهند.

کاربرد رشته ریاضیات و کاربردها

گرایش‌های کارشناسی ارشد رشته‌ی ریاضی

  • ریاضی محض
  • ریاضی کاربردی
  • آموزش ریاضی
  • ریاضی مالی
  • محاسبات نرم – ساختارهای جبر منطقی
  • رمز

گرایش‌های رشته‌ی ریاضی در مقطع دکتری

  • ریاضی محض
  • ریاضی کاربردی
  • بیوانفورماتیک
  • آموزش ریاضی

آینده شغلی و بازار کارشناخت رشته ریاضیات و کاربردها

زمینه‌ی فعالیت فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار متنوع بوده ولی به صورت خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انتخاب رشته ریاضیات و کاربردها به افرادی توصیه می‌شود که در انتخاب رشته ریاضی علاقه فراوانی به علم ریاضیات محض دارند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا