Skip to content
انتخاب رشته

تذکرات مهم سازمان سنجش درباره انتخاب رشته

تذکرات سازمان سنجش درباره انتخاب رشته به شرح ذیل است:

میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی

۱ – با توجه به قانون اصلاًح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، میزان و نحوه تأثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ به صورت زیر می باشد:
الف) آن دسته از دیپلم ههای ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد اخذ نمود ه اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم (سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.
ب) داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱ – ۱۳۹۰ به بعد اخذ کرده اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.
تبصره: برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای « الف و ب » هر دو مورد اعمال خواهد شد.

پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی

پذیرش در تعدادی از کد رشته محل های برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی (دوره‌های روزانه، نوبت دوم و …)، دانشگاه پیام نور و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، صرفاً براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد. براساس مصوبه دومین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، نوع پذیرش «صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی» در مدارک تحصیلی فارغ التحصیلی دانشجویانی که در این کدرشت ه محل ها پذیرفته می شوند، درج نخواهد شد.

عدم محدودیت انتخاب کد رشته‌ها

در انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ ، محدودیتی برای انتخاب رشته‌های نیمه متمرکز، از نظر تعداد وجود ندارد و داوطلبان می توانند در صورت تمایل به تعداد دلخواه، کد رشته‌های نیمه متمرکز، که واجد شرایط و ضوابط آن باشند را انتخاب نمایند. بدیهی است با توجه به ضوابط و کسب حدنصاب نمره علمی لازم، هر داوطلب در هر گروه – دوره، حداکثر در ۲ (دو) رشته نیمه متمرکز با توجه به اولویت‌های انتخابی برای انجام آزمون عملی، مصاحبه و یا معاینه معرفی خواهد شد. داوطلبان در چینش و درج کدرشته محل های متمرکز و نیمه متمرکز خود در فرم انتخاب رشته، نهایت دقت را به عمل آورند.

توجه به وضعیت اعلام شده خوابگاه

به کلیه داوطلبان توصیه می‌شود قبل از انتخاب رشته، برای اطلاع از وضعیت خوابگاه ها، امکانات رفاهی و نحوه ارائه خدمات دانشجویی هر دانشگاه و یا مؤسسه آموزش و همچنین سایت های اینترنتی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ذیربط، www.sanjesh.org : عالی، به بخش پیوست ها مندرج در سایت این سازمان به نشانی مراجعه نموده و از نحوه www.msrt.ir : اطلاعیه های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مندرج در رسانه های جمعی و سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نشانی ارائه این خدمات اطلاع حاصل نمایند.

شرایط خدمات رفاهی نوبت دوم

دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مجری دوره‌های نوبت دوم (شبانه) که در آزمون سراسری سال ۱۳۹۷ اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند، از ارائه خوابگاه، وام تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب و هرگونه تسهیلات رفاهی به دانشجویان پذیرفته شده در این دوره به طور جدی معذور می باشند. بر این اساس به داوطلبان توصیه
می‌گردد انتخاب رشته خود را بومی نموده و رشته / شهر محل سکونت خود را انتخاب نمایند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا