Skip to content

دانشگاه نسل چهارهم آمد و ما هنوز نفهمیدیم دانشگاه نسل سوم چیست

خسرو قبادی گفت: ما هنوز نفهمیدیم دانشگاه نسل سوم چیست، مفهوم دانشگاه نسل چهارم هم آمد، ما نباید اجازه دهیم که دانشگاه پیرو شود و به زاییده صنعت تبدیل شود. دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی داشته باشد اما تابع نباشد.

دانشگاه نسل چهارهم آمد

خسرو قبادی در همایش «ارتباط علوم انسانی، تولید و صنعت» که دیروز صبح در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، در مورد ارتباط دانشگاه گفت: تاریخ به ما می‌گوید برای ایجاد تحول باید به علوم انسانی تکیه کرد. ما اگر در نفت به توسعه نرسیده‌ایم به این دلیل بوده که نگاه فرهنگی نداشته‌ایم. همچنین سیاستگذاری نامناسب هم در این زمینه دخیل بوده است.

وی با اشاره به موضوع دانشگاه و علوم انسانی و مقالاتی که برای واکاوی ارتباط دانشگاه و جامعه بررسی کرده است و گفت: ما اگر به تولید علم نمی‌رسیم باید ببینیم درون و برون ساختار علم چه خبر است. ارتباط جامعه و دانشگاه ارتباطی بسیار پیچیده است.

خسرو قبادی ادامه داد: یافته‌های علوم انسانی با واقعیات جامعه هم‌خوانی ندارد. علم در مقابل جامعه در مقابل محیط زیست و … مسئول است. ما سه نوع علوم انسانی داریم، یک دسته رشته‌هایی مثل مدیریت، دسته‌ای دیگر جامعه‌شناسی و روانشناسی هستند و دسته آخر علوم انسانی محض است و همین دسته از علوم هستند که بایسته‌های ارتباط علم و صنعت را مطرح می‌کنند، از نظر من سه سطح بنگاه، سطح سیاست‌گذاری و سطح کلان و مبانی هم سه سطح صنعت هستند.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی بیان کرد: نظام علم و فناوری در نظام اقتصادی، نظام اقتصادی در درون نظام سیاسی و نظام سیاسی در درون نظام فرهنگی عمل می‌کند. رشد علم به بستر فرهنگی مناسب نیاز دارد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه علوم انسانی، وی در پایان چند پیشنهاد برای بهتر شدن ارتباط صنعت و دانشگاه ارائه کرد، گفت: باید فرا تحلیلی از تحلیل‌های زیاد ارتباط صنعت و دانشگاه انجام شود، همچنین پژوهشگاه علوم انسانی باید تحلیل محتوایی از تمام مقالات این حوزه انجام دهد. باید مستندسازی تجارب ارتباط دانشگاه و صنعت انجام شود. دفاتر ارتباط صنعت و دانشگاه همه وزارتخانه‌ها باید ارتباط بیشتری با هم داشته باشند و مسأله‌شناسی کنند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا