Skip to content

دوره‌مهارت‌افزایی زبان و ادبیات فارسی

دوره‌مهارت‌افزایی زبان و ادبیات فارسی برای اساتید و دانشجویان منتخب ترکیه در دانشگاه تبریز برگزار شد.
دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در نشست با اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه شرکت‌کننده در این دوره، خواستار افزایش همکاری‌های علمی و فرهنگی اساتید و دانشجویان دو طرف جهت شناخت هرچه بیشتر فعالیت‌های دانشگاهی شد.

جزئیات برگزاری دوره‌مهارت‌افزایی زبان و ادبیات فارسی

رئیس دانشگاه تبریز تصریح کرد: دیدگاه و نظرات این اساتید و دانشجویانی که به شهر تبریز آمده‌اند، شناخت آنها از ایران و فرهنگ ایرانی بعد از اقامتشان با آنچه قبلاً از رسانه‌ها شنیده و دیده بودند، بسیار تغییر کرده و از این رو ایران و به خصوص شهر تبریز را بسیار متمدن با مردمانی خونگرم و با فرهنگ یافته‌اند.
دوره‌مهارت‌افزایی زبان و ادبیات فارسی برای استادان و دانشجویان منتخب ترکیه در دانشگاه تبریز برگزار‌شد.

دکتر مجیدی با تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های علمی و فرهنگی با کشور همسایه ترکیه یادآور شد: با گذشت چهل سال از انقلاب شکوهمند اسلامی، کشور ایران در حال حاضر به عنوان کشوری قدرتمند و در عین حال برادر برای کشورهای منطقه و به ویژه همسایه خود ترکیه است.

دکتر سعید شجاعی، مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه تبریز نیز در خصوص برگزاری این دوره برای اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه اظهار کرد: دوره مهارت‌افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور ۲۴ نفر از اساتید و دانشجویان منتخب دانشگاه‌های آتاتورک، ارزروم و دانشگاه قاضی آنکارا برگزار شد. این دوره مهارت‌ افزایی زبان و ادبیات فارسی به مدت ۵ روز به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار گردید.

به گفته مدیرهمکاری‌های علمی و بین المللی در این دوره شرکت‌کنندگان با مشترکات فرهنگی و ادبی ایران و ترکیه، شعر فارسی، ادبیات عرفانی، فرهنگ عامه و زبان فارسی آشنا شدند. از جمله اهداف این دوره مهارت‌ افزایی زبان وادبیات فارسی، آشنایی با تاریخ زبان فارسی، نگارش و دستور، آشنایی با شخصیت‌ها و آثار اسلامی، ادبیات معاصر و زبان معاصر دانست.

حضور در مؤسسه مطالعاتی و تحقیقاتی قفقاز، آناتولی و آسیای میانه، دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز و نشست هم‌اندیشی با اساتید این دانشکده و بازدید از موزه‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه تبریز و مکان‌های تاریخی و تفریحی شهر تبریز از دیگر برنامه‌های این دوره آموزشی برای اساتید و دانشجویان ترکیه‌ای بود.

متولیان برگزاری دوره مهارت‌افزایی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دوره مهارت افزایی زبان و ادبیات فارسی برای اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ترکیه با همکاری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و گروه ادبیات فارسی دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی و نیز معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تبریز توسط  مدیریت همکاری‌های علمی و بین‌المللی برگزار شد.

دکتر سعید شجاعی اضافه کرد: دانشگاه تبریز هم اکنون با بیش از ۴۵ دانشگاه مختلف کشور ترکیه تفاهم‌نامه همکاری علمی، آموزشی و پژوهش دارد که از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه آتاتورک، فنی ارزروم، ماردین آتوکلو، آغری ابراهیم چیمن، فنی استانبول، آنکارا، جلال بایر، ساکاریا، کافکاس و بیکنت،  … اشاره کرد.

در گذشته نیز چندین دوره مهارت افزایی زبان و ادبیات فارسی با حضور دانشجویان و اساتید از جمله دانشگاه‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان و گرجستان به میزبانی دانشگاه تبریز برگزار شده بود.

دکتر شجاعی یادآور می‌شود: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن بیش از ۲۱ دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیئت علمی و بیش از ۲۴ هزار نفر دانشجو و… یکی از دانشگاه‌های بین‌المللی، سطح یک و برتر کشور است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا