Skip to content

راه‌اندازی سامانه « تولید و توسعه اشتغال پایدار » در هفته آینده

دکتر برات قبادیان معاون آموزش، پزوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی سامانه « تولید و توسعه اشتغال پایدار » در هفته آینده خبر داد. وی در ادامه بیان کرد : در اجرای طرح فرصت مطالعاتی صنعتی با توجه به اینکه از۱۳۰ در خواست از سوی واحد‌های صنعتی متاسفانه تنها ۴ نفر از دانشگاهیان برای مشارکت و همکاری در این طرح اعلام آمادگی کردند.

تولید و توسعه اشتغال پایدار

در همایش ملی تعامل نظام دانشگاهی در فضای اجتماعی با تاکید به اینکه تحولات اساسی در جامعه را مدیون نظام دانشگاهی است،دکتر برات قبادیان بیان کرد: با توجه به گزارش پایگاه‌های بین‌المللی، کشور ایران در سال ۲۰۱۳ توانسته رتبه سوم جهانی را در تربیت مهندس و منابع انسانی و علوم پایه به دست بیاورد. این امر در کشور به عنوان یک سرمایه وپیشرفت تلقی می‌‌شود.

خاطر نشان شد: ولی بزرگترین چالش ما در این زمینه، اینکه چرا دانشگاه‌ها نقش خود را در جامعه ایفا نمی‌کنند. با وجود پنج میلیون دانشجو و صد هزار استاد هیات علمی در ایران چالش‌هایی همچون بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، خشکسالی، ریزگردها و تغییرات اقلیمی این گونه چالش‌ها یک شبه به وجود نمی‌آیند. ما باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم جهت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی بیان کرد: تا سال ۱۳۸۰ برنامه‌ریزی بلندمدت نداشتیم، که بعد از آن سند چشم انداز تهیه شد بعد از مدت زمانی اجرایی شدن کنار گذاشته شد.

دکتر قبادیان گفت: با توجه به ساختار دانشگاه‌های کشور تنها به تربیت دانشجویان پرداخته می‌شود و حتی هر موضوعی که برای پایان‌نامه ارائه می دهند، به تصویب می‌رسد. در واقع می‌شود گفت مقصران اصلی برای عدم تعامل بین دانشگاه‌ها با فضای جامعه خود دانشگاه‌ها هستند. بلکه دانشگاه‌ها می‌توانند پایان‌نامه‌های دانشجویان را در جهت رفع مشکلات کشوری اجرا کنند.

وی بیان کرد: در طرح فرصت مطالعاتی صنعتی از سوی واحد‌های صنعتی ۱۳۰ نفر اعلام نیاز شد تا جذب واحدهای صنعتی شوند. متاسفانه تنها ۴ نفر از دانشگاهیان برای مشارکت اعلام آمادگی کردند.

دکتربرات قبادیان تاکید کرد: دیوار بی اعتمادی بین صنعت و دانشگاه کشیده شده است. از طرفی می‌بینیم که تا سال ۹۴ فقط ۸۰۰ واحد صنعتی و معدنی، دارای واحدهای تحقیق و توسعه داشتند. اما با برنامه‌های اجرا شده در ۲ سال اخیر دوهزار واحد صنعتی دیگر دارای واحدهای تحقیق و توسعه شدند. بلکه این واحدهای صنعتی به این درک رسیده‌اند که بایستی از علم و فناوری استفاده کنند.

وی به راه‌اندازی سامانه « تولید و توسعه اشتغال پایدار» (تاپ) اشاره کرد و گفت: هفته آینده این سامانه راه‌اندازی می‌شود تا واحدهای صنعتی نیازها و مشکلات خود را در این سامانه بارگذاری نمایند تا فناوران و دانشگاه‌ها اقدام کنند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا