Skip to content
سعی بر نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی

سعی بر نهادینه کردن دانشگاه ایرانی اسلامی

سعی بر نهادینه کردن دانشگاه ایرانی اسلامی؛

به مناسبت شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، وزیر علوم دکتر منصور غلامی اعلام کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با دانشگاهیان همگام می‌شود.
تلاش داشتیم تا بتوانیم برای تثبیت و سعی بر نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه‌بر اعتدال و دفاع از حق و حقوق دانشگاهیان را مورد همت خود داشته است.

امروز مورخ اول مهر ماه ۹۸ روز دوشنبه دکتر منصور غلامی بیان کرد:

فرا رسیدن سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت را که مقارن با ایام پرشور محرم و یادآور طنین دل‌انگیز آزادگی و عزت‌مداری سالار شهیدان آقا امام حسین (ع) و اصحاب باوفایش است؛ به تلاشگران عرصه علم و فرهنگ به‌ویژه نو دانشجویان تبریک و تهنیت می‌گویم. تلاش و مساعی همه عالمان و پیشکسوتان حوزه علم و دانش و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور را قدر نهاده و با استمداد از خالق هستی مزید توفیق و حرکت در مسیر و تحقق آرمان‌های بلند انسانی برآمده از آموزه‌های الهی و سیره صالحان را مسئلت دارم.

دکتر غلامی در ادامه اضافه کرد:

آغاز سال تحصیلی به مثابه رستاخیزی است که ورق تازه‌ای از زندگی را برای پویندگان و جویندگان دانایی و فرزانگی رقم می زند. اصحاب اندیشه و خادمان علم و فرهنگ مهیا می‌شوند تا در سایه الطاف الهی و تلاش و همت خود، خالق آینده‌ای مقتدر، عزیز و سرفراز باشند. خوشبختانه در سال‌های اخیر در پرتو تلاش مجدانه، ارزشمند و ماندگار دانشگاهیان، گام‌های مؤثر و مطلوبی در پیشبرد حرکت علمی کشور و دستیابی به قله‌های علم و دانش برداشته شده است که همه قدرشناس این تلاش‌ها و دستاوردها هستند. 

لیکن شتاب و آهنگ تحولات علمی و فنی در جهان جدید چنان است که کمترین مکث و درنگ موجب تعمیق فاصله‌ها و چه بسا دور ماندن از جریان‌های تازه علمی و معرفتی می‌شود.
این بابت تأکید وافر بر حفظ شتاب علمی کشور و نیز نقش‌آفرینی دانشگاه در حل مسائل و معضلات کشور و کانونی برای گفت‌وگوی عالمانه و نقادانه امری ارزشمند و شایسته توجه است.

بی‌تردید وظیفه دانشگاه نظریه‌پردازی، تولید، اشاعه دانش و تربیت دانش آموخته متخصص و مشارکت جواست.
بنابراین ضروری است نهاد دانشگاه‌ها در جهت آراستگی به اخلاق و معنویت و توانمندسازی دانشجویان در مصاف با سختی و داشتن بینش و غهم درست از شرایط زمانه و چگونگی مدیریت زمان گران سنگی در اختیار دارند.
عادت به خردورزی، کار جمعی و اخلاق و وجدان کاری و مسئولیت پذیری اجتماعی شایستگی‌های دانشجویی هر کدام سرمایه‌های بی‌بدیلی برای رشد کشور هستند.

غلامی در پایان تاکید کرد: براین اساس باید اذعان نمود که با مسئولیت‌پذیری، توسعه مشارکت و رقابت قانونمند دانشگاهیان از طریق حمایت از خلاقیت و اندیشه‌ورزی می‌توان راهبردها و اولویت‌های نظام جمهوری اسلامی و برنامه‌های دولت را به فرجام نیکو رساند.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همگام با دانشگاهیان فرهیخته و متعهد، همواره تلاش برای تثبیت و نهادینه کردن دانشگاه ایرانی و اسلامی از طریق رشد قانون‌گرایی و تکیه بر اعتدال و خردورزی و دفاع از حقوق دانشگاهیان را وجه همت خود داشته است.


در ادامه پیام آمده است: انتظار می‌رود برای دستیابی به مرزهای دانش و داشتن جامعه‌ای پیشرفته، بالنده، پرنشاط و امیدوار تمامی آحاد نظام حمایت و تعامل سازنده خود را با نظام آموزش عالی کشور که سرمایه و داشته‌های ارزشمندی را در خود دارد قوت بیشتری ببخشند.
چرا که پیشرفت و آبادانی کشور به فکر، اندیشه و عمل جوانان این سرزمین گره خورده‌است. بدیهی است استعدادی که به پشتوانه ایمان حرکت کند، سیر شتابان و درخشانی را تجربه و قرین با دستاوردهای تازه و مؤثرتری خواهد بود. اگرچه امروز نظام آموزش عالی در تربیت دانش‌آموخته مجهز به دانش موفق عمل کرده است لیکن با توجه به تخصص‌های متنوع و مورد نیاز؛ بر مأموریت‌گرایی، یکپارچه‌سازی و آمایش آموزش عالی در راستای تقویت بعد کیفی آموزش و زندگی دانشجویی، افزایش کارآفرینی، تقویت زیرساخت‌های آموزشی- پژوهشی، تولید علم و فناوری اهتمام داریم.

دکتر غلامی در پایان جلسه و پیام فوق آورده است که ضمن تبریک مجدد شروع سال تحصیلی جدید فرصت را برشمرد.

هفته دفاع مقدس است و لازم است سلام و درود به روان شهدای گرانقدر و به ویژه خانواده بزرگ و محترمشان تقدیم و آرزوی عزت و سربلندی را برای ایثارگران عرصه جهاد و شهادت مسئلت دارم.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا