Skip to content

هزینه تحصیل در ایران ۲۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشورها است

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه هزینه تحصیل در ایران ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزان‌تر از سایر کشورها است، گفت: متأسفانه از این محصول ما بسیار ارزان بهره‌برداری می‌شود که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

هزینه تحصیل در ایران

دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست هم اندیشی، ارتقا ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی که امروز در وزارت علوم در حال برگزاری است، این پروژه را یکی از چهار پروژه اقتصاد مقاومتی در کشور دانست ، افزود: از دو سال گذشته در این خصوص طرح فعالیت‌های زیادی انجام شد، بطوری که برای تمام دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای پیوستن به این طرح دعوت نامه ارسال شد.

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه افزود: طبق شاخص‌های موجود، ۱۶ دانشگاه و ۹ پژوهشگاه برای قرار گرفتن در این برنامه انتخاب شدند. علاوه بر دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مذکور، پژوهشگاه رویان، پژوهشگاه صنعت نفت و مؤسسه تحقیقاتی واکسن و سرم سازی رازی نیز علاقمند بودند در این طرح پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزشی شرکت کنند. با آن نیز موافقت شد البته اعتباری برای این مرکز و مؤسسه در نظر گرفته نشده است.

دکتر شریعتی نیاسر افزود: در این رابطه تاکنون ۹۰ جلسه کارگروه پروژه، ۳۰ جلسه کمیته هدایت و نظارت پروژه تشکیل شده و همچنین منابع غنی برای آن تهیه و تدوین شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: از مراکز و پژوهشگاه‌های منتخب گزارش خواسته شد. تمام اعضا گزارش خود را ارائه دادند و در سال ۹۷ کمیته نظارت و هدایت پروژه ذکر شده، گزارش‌ها را جمع آوری کرده و درباره آن اظهار نظر کردند. همچنین از دانشگاه‌ها درخواست شد که۱% از اعتبارات هزینه‌ای و ۳ الی ۵ درصد از درآمدهای اختصاصی را به حمایت از این پروژه اختصاص دهند و نیز ۳ جلسه جهت روش‌های پیشرفت علوم انسانی در این جلسات برگزار شد.

دکتر شریعتی نیاسردر ادامه یادآور شد: معیارها و اعتبارسنجی که برای مراکز و پژوهشگاه‌های منتخب مشخص شده بود، بازنگری شد و دانشگاه‌ها نظرات خود را ارائه دادند و مطابق بازنگری صورت گرفته، تعداد کل شاخص‌ها از ۴۲ به ۳۷ کاهش یافت. همچنین شاخص دانشمندان با بیش از هزار استناد حذف شد و برای ضرایب مقالات علوم انسانی، هنر، اجتماعی افزایش یافت و چند بند دیگر نیز پیشنهاد و مقرر شد مراکز آموزشی و پژوهشگاه‌ها براساس این شاخص‌ها در سال ۹۷ فعالیت کنند.

دکتر شریعتی نیاسر در بخش دیگری از سخنان خود به هزینه تحصیل در ایران اشاره کرد، گفت: هزینه تحصیل در ایران ۱۰% تا ۲۰% ارزان‌تر از سایر کشورهای پیشرفته دنیا است اما محصول ما ارزشی و گران قیمت است و این کالای ما بسیار ارزان به بهره برداری می‌رسد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

دکتر مجتبی شریعتی نیاسرخاطرنشان کرد: یکی از عوامل مؤثر پیشبرد اهداف طرح ذکر شده، اهداف پروژه ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ پژوهشگاه به تراز بین‌المللی، تأمین اعتبار کافی است. پیشنهاد ما اختصاص ۴۰۰ میلیارد تومان سالانه برای این پروژه بود که بنا به دلایلی تامین نشد.

معاون آموزشی وزری علوم در ادامه با اشاره به اشتغال دانش آموختگان اظهار داشت: دانش آموختگان علوم انسانی بیشتر از سایر حوزه‌ها دارای بیکاری هستند. دانش آموختگان دانشگاه‌های برتر بیکار نمی‌مانند و یا تعداد آنها بسیار کمتر است.

معاون آموزشی وزیر علوم تأکید کرد: کسانی که محصول کار دانشگاه‌ها را استفاده می‌کنند باید هزینه آن را بدهند و اکنون هزینه‌ای که برای مقصود دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود بسیار کم است و مجلس باید چاره‌ای بیندیشد و ما قرار است با معاونت مالی و اداری وزارت علوم طرحی را آماده نماییم.

دکتر شریعتی نیاسردر پایان خاطر نشان کرد: سیاست ما حمایت از کالای ایرانی است و محصول دانشگاه نیز از این قاعده مستثنا نیست و باید موانع پیشرفت آن برطرف شود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا