Skip to content

چمن‌ها می‌توانند به سادگی ژن‌ها را بدزدند و یک میانبر تکاملی را آغاز کنند!!


پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن چمن‌های مجاور خود زنده بمانند.

دانشمندان انگلیسی به این نتیجه رسیده‌اند که چمن‌ها می‌توانند با گرفتن ژن‌هایی از همسایه‌های خود، تکامل داشته باشند. یافته‌های یک پژوهش و تحقیق جدید نشان می‌دهد که چمن‌های وحشی، به طورطبیعی خود را مورد اصلاًح ژنتیکی قرار می‌دهند.

یافته‌های جدید در مورد چمن‌ها

در درک چگونگی این اصلاًح ژنتیکی می‌تواند به دانشمندان در کاهش خطر فرار ژن‌ها از محصولات اصلاًح شده ژنتیکی و ایجاد شرایطی که در طول آن ژن‌ها از محصولات اصلاًح ژنتیکی به محصولات وحشی منتقل شوند و آنها را مقاوم می‌سازند، کمک کند.

پژوهشگران انگلستان « دانشگاه شفیلد» دریافته‌اند که انتقال ژن می‌تواند امکان تکامل ارگانیسم‌ها را با استفاده از ژن‌های به دست آمده از گونه‌های دیگر فراهم کند.

دکترلوک دانینگ، از پژوهشگران این پروژه گفت: چمن‌ها می‌توانند به سادگی ژن‌ها را بدزدند و یک میانبر تکاملی را شروع کنند. آنها در این فرآیند، مانند یک اسفنج عمل می‌کنند و اطلاعات ژنتیکی را از چمن‌های مجاور خود شروع می‌کنند تا در محیط‌های خشن دوام بیاورند.

پژوهشگران انگلیسی، ژنوم چمن‌های موجود در آفریقا، آسیا و استرالیا را با تقریبا ۱۵۰ گونه دیگر بررسی کردند. آنها شباهت پیاپی دی‌ان‌ای«DNA» موجود در ژن‌ها را نیز مورد بررسی قرار دادند.

مورد بررسی قرار دادن شباهت پیاپی دی ان ای موجود در ژن ها

دکتر دانینگ افزود: ما نمونه‌هایی که از چمن این نواحی به دست آوردیم و آنها را با یکدیگر مقایسه کردیم تا اینکه موقع و مکان رخ دادن این فرآیند را بررسی کنیم. تقلید از این ژن‌ها، فایده‌های بسیاری برای چمن‌ها دارد و به آنها کمک می‌کند با محیط اطراف خود سازگار شوند و زنده بمانند. این پژوهش نشان می‌دهد که ویژگی مورد نظر، به چمن‌های تحت بررسی محدود نیست و طیف گسترده‌ای از چمن‌ها را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: این پژوهش می‌تواند در درک نحوه انتقال ژن‌ها از محصولات اصلاًح ژنتیکی به نوع‌های وحشی و محصولاتی که مورد اصلاًح ژنتیکی قرار می‌گیرند، کمک کنند. قدم بعدی ما، درک مکانیسم برای این پدیده در پژوهش‌های آتی است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا