Skip to content

دکتر شریعتی نیاسر: اختیارات دانشگاه‌ها به تدریج افزایش می‌یابد

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی از سیاست های مد نظر وزارت علوم را تمرکز زدایی دانست و گفت: به تدریج سیاست تمرکز زدایی اعمال و اختیارات به دانشگاه‌ها واگذار می‌شود. در این راستا از سال قبل بررسی و تدوین و بازنگری برنامه درسی به دانشگاه‌های سطح یک واگذار شد و سایر دانشگاه‌ها هم می‌توانند در این زمینه سیاست های دانشگاه سطح یک را دنبال کنند.

وی با بیان اینکه جدا شدن این حوزه ها به دلیل اقتضائات دهه ۶۰ بود، گفت: به نظر می رسد تفکیک بین علوم و مدیریت دانشگاهی بیش از این جایز نیست باید چاره اندیشی شود.

جمعیت دانشجویی جهان و ایرانوی با اشاره به وجود جمعیت ۲۵۰ میلیون جمعیت دانشجویی در دنیا، گفت:

  • هر ۱۰ سال در جهان تعداد جمعیت دانشجویی ۴٫۲ درصد افزایش دارد.
  • حال آنکه این تعداد در ایران هفت و هشت دهم درصد یعنی حدود ۲ برابر جهان بوده است.

شریعتی نیاسر تعداد مراکز آموزش عالی در ایران را بالغ بر ۲۵۰۰ واحد اعلام و با بیان اینکه این تعداد در سال ۹۲ حدود ۲۸۰۰ واحد بوده که بعضا تجمیع یا جمع شده است.

وی تعداد مراکز آموزش عالی در کشور را نسبت مراکز آموزش عالی چین با جمعیت میلیاردی بیشتر دانست و گفت:

  • در ابتدای انقلاب ۱۸۰ هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی ایران تحصیل می کردند.
  • حال آنکه سال ۹۲ جمعیت دانشجویی به ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر رسید.
  • یعنی در این بازه زمانی رشد ۲۵ برابری داشته که ۵ برابر جهان است.

وی در عین حال تعداد زیاد دانشجو و مراکز آموزش عالی را فرصتی دانست که باید از آن استفاده مطلوب شود. دکتر شریعتی نیاسر گفت: منابع انسانی یک نعمت برای هر جامعه محسوب می‌شود.

امروز و با توجه به تراکم جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌ها ، از یک سو با نقطه ضعف کیفی روبرو هستیم و از یک طرف امکان اینکه بخواهیم برخورد حاد با این پدیده داشته باشیم را نداریم، باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق داشت.

 

واگذاری مسئولیت به دانشگاه‌هامعاون وزیر علوم عنوان کرد تا ۶۵ درصد از مسائل مدیریتی در بخش آموزشی به دانشگاه‌ها واگذار خواهد شد.

وی همچنین گفت: البته یکسری از سال قبل برررسی تدوین بازنگری برنامه درسی را به دانشگاه‌های سطح یک واگذار شد؛ البته یکسری از خطوط قرمز و سیاستهای کلان را آموزش عالی را عهده دارد خواهد بود.

university isic

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا