Skip to content

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری

معاون آموزشی وزیر علوم مجتبی شریعتی نیاسر درباره ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری برای تمام رشته‌ها خبر داد.

آقای شریعتی نیاسر ممنوعیت ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری تخصصی برای تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی توضیح داد.

مجتبی شریعتی نیاسر درباره مصوبه اخیر شورای گسترش آموزش عالی شرح داد: به منظور کنترل کمی و نظارت دوره‌های دکتری، شورا تعیین کرد، ایجاد رشته محل‌های جدید در مقطع دکتری تخصصی و ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری برای تمامی زیر نظام‌های آموزش عالی، که شامل دولتی و غیر دولتی برای سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ ممنوع شود.

ایشان افزود: البته دانشگاه‌های سطح یک و دو می‌توانند با حفظ تعداد رشته محل‌های دایر و ظرفیت پذیرش دانشجو در سال‌های تحصیلی ۱۳۹۶-۱۳۹۷ نسبت به جا به جایی و جایگزینی رشته‌های جدید با رشته‌های قدیمی با رعایت ظوابط و قوانین اقدام نمایند.

معاون آموزشی وزیر علوم درباره این مصوبه بیان کرد: در جامعه آموزش عالی در تمام محافلی همه به ما انتقاد می‌کنند که وضعیت و شرایط جامعه دانشگاهی در بخش و مقطع دکتری بسیار بی نظم و بی‌رویه پیشروی کرده است. هم اکنون، در حدود ۱۰۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری داریم که بسیار بیش از نیاز بازار هست.

دانشجوی مقطع دکتری

 

علل ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری

وی یادآوری کرد: بعضی رشته‌ها غیر ضروری هست و خیلی از مجوزها در سال‌های قبل صادر و اهدا شده، تمامی این مجوزها باید کنترل شوند.

ایشان اضافه کرد: جامعه آموزش عالی، دانشگاه‌ها، جامعه مدیران ارشد کشور، از ما انتطاردارند که برای این همه فارغ التحصیل متخصص کشور جایگاهی تعریف

و تعیین شود.

آقای شریعتی نیاسر در ادامه گفت: به طور طبیعی افرادی که مدرک دکتری دریافت می‌کنند، بیشتر آنها هدف‌گذاری نهایی شغلی شان دانشگاه هاست و دانشگاه‌های ما ظرفیت پذیرش این همه دانشجوی مقطع دکتری را ندارند.

ایشان اظهار کرد: ما یک هدر رفت سرمایه را خصوصا در بخش دانشگاه‌های بزرگ کشورمان داریم که این باید مهار شود به همین خاطر ما با تصویب شورای گسترش آموزش عالی این محدودیت را از امسال لحاظ کردیم و همه دانشگاه‌ها، که شامل دولتی و غیر دولتی هستند موظفند که به آن عمل نمایند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا