Skip to content

محققان ایرانی و تولید نانوذرات ذخیره‌سازی هیدروژن توسط عصاره چای سبز

نانو ذرات

محققان ایرانی از دانشگاه کاشان موفق شدند تا با استفاده از عصاره چای سبز، نانوذراتی را برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن جهت تولید انرژی تولید کنند.

به گفته خبرنگاران، دو مشکل عمده آلودگی‌های محیطی ناشی از سوخت‌های فسیلی و کمبود این منابع انرژی در سال‌های آینده است.برای همین هم تهیه نانوساختارهایی که بتوانند در تولید انرژی‌های جایگزین کار روند، اهمیت زیادی یافته است.

تولید نانوذرات ذخیره‌سازی هیدروژن

در این زمینه محققان دانشگاه کاشان با استفاده از روش‌های شیمی سبز، نانوذراتی را برای ذخیره‌سازی گاز هیدروژن تولید کردند.

این تحقیقات که از سوی طاهره غلامی دانشجوی دکترا از محققان این پژوهش و پروفسور مسعود‏ صلواتی نیاسری عضو هیأت‌علمی دانشگاه کاشان و همکارانشان اجرایی و نتایج آن در مجله Renewable Energy با ضریب تأثیر  ۴٫۸۲۵ منتشر شد با هدف اصلی تهیه نانوذراتی برای ذخیره‌ هیدروژن و افزایش ظرفیت آن‌ها در ذخیره‌سازی انجام شد.

غلامی افزود: مهم‌ترین بخش در نظر گرفته‌شده در این طرح، تهیه نانوذرات نیکل آلومینات و نیکل اکسید (/NiO /NiAl2O4) با روش شیمی سبز بوده است.

وی افزود: برای این منظور از عصاره گیاه چای سبز به عنوان عامل رسوب‌دهنده به جای رسوب دهنده‌های متداول شیمیایی استفاده شد. یکی دیگر از مزیت‌های دیگر کاربرد عصاره گیاه چای سبز، جایگزینی برای سورفاکتانت‌های تجاری چون آنیونی، کاتیونی و پلیمری است.

غلامی یادآور شد: استفاده از این روش جایگزینی منجر به تولید نانوذراتی یکنواخت و ریز، با درجه تخلخل مناسب و بالا جهت استفاده در صنایع انرژی شد.

این محقق با بیان اینکه جهان در جهت جایگزینی هیدروژن به عنوان سوخت پاک به‌جای سوخت فسیلی در حرکت است، اضافه کرد: قابلیت نانوذرات سنتز شده در ذخیره‌سازی هیدروژن  در بخش دوم این تحقیقات مورد ارزیابی قرار گرفت و به تأیید رسید.

به گفته وی، نتایج آزمایش‌های صورت گرفته نشان می‌دهد می‌توان ظرفیت ذخیره‌سازی هیدروژن توسط نانوذرات سنتزشده را با استفاده از نانوذرات گرافن، دی اکسید تیتانیوم و سیلیکا به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

غلامی بیشترین مصرف هیدروژن را در پالایش گاز و صنایع نفت عنوان کرد و گفت: گاز هیدروژن اکثرا به عنوان یک خوراک جانبی، ماده شیمیایی حدواسط و یا حتی به عنوان یک ماده شیمیایی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در سراسر دنیا، طراحی وسایل نقلیه‌ای که از هیدروژن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا