Skip to content

۳۰ درصد اعضای هیات علمی زن هستند

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به سهم زنان در حوزه‌های علمی گفت: در کشور ایران اعضای هیات علمی زن ۳۰ درصد جمعیت کل هیات علمی دانشگاه‌ها  را شامل می‌شوند.هیات علمی زن

وی افزود: شکاف جنسیتی در ژاپن در حوزه‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات که به رشته‌های «STEM» شناخته می‌شوند، بسیار بالاست و  تنها حدود ۱۰.۲ درصد پژوهشگران مهندسی زن هستند.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تاکید کرد: حضور کم زنان در رشته‌های STEM در سطح دانشگاه اتفاق می افتد. سیستم ابتدایی و متوسطه در ژاپن از هر دو جنس به طور برابر پشتیبانی می‌کند ولی در دانشگاه‌ها تبعیض نسبت به حضور زنان در رشته‌های STEM به سادگی قابل مشاهده است.

مهراد با اشاره به نگاه استخدامی نسبت به زنان گفت: این نگاه در استخدام زنان به عنوان عضو هیات علمی وجود دارد. مدیران پژوهشی مرد نگرانند که استخدام زنان، تیم پژوهشی شان را از رقابت برای انتشار مقالات علمی و دریافت بودجه پژوهشی محروم کند.

وی اظهار داشت: اما بررسی پایگاه های علمی در این زمینه نتیجه متفاوتی را نشان می‌دهد برای مثال گزارش سال ۲۰۱۷ میلادی کمپانی Elsevier بیانگر آن است که در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ در ژاپن، امتیاز خروجی نسبت به هر پژوهشگر، برای زنان بالاتر از مردان بوده است.

سایر اطلاعات آماری اعضای هیات علمی زن

  • انتشار ۱٫۸ مقاله توسط هیات علمی زن ژاپنی
  • انتشار ۱٫۳ مقاله توسط هیات علمی مرد ژاپنی
  • ایسلند دارای بالاترین شاخص اعتبار میان ۱۴۴ کشور دنیا (زنان نویسنده اول مقالات علمی)
  • جایگاه های بعدی هیات علمی زنان: زلاند نو، فرانسه، اسپانیا، امریکا، انگلستان، سویس، کانادا، آلمان و ژاپن

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا