رفتن به محتوای اصلی
گفتاری در ارتباط با مشاوره مدیریت در ایران/همایش مشاورشو

گفتاری در ارتباط با مشاوره مدیریت در ایران/همایش مشاورشو

مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت خدمتی است که طی آن به سازمان‌ها کمک می‌شود تا از این طریق افزایش بهره‌وری در حوزه‌های استراتژی، منابع انسانی، عملکرد و یا فروش و بازاریابی را تجربه نمایند. به صورت کلی مشاورین مدیریت با حل مسائل جاری سازمان‌ها به ایشان کمک می‌کنند تا روش‌های بهتری برای پیشبرد امور بکار گیرند. عموما این روش‌ها بهترین و بروزترین مدل‌های انجام شده در سطح جهانی است که قبلا در سازمانی دیگر پیاده سازی شده و به شکل یک ابزار اجرایی آماده‌ی پیاده‌سازی می‌باشد.

تجربه‌ی بین المللی:

اولین شرکت مشاوره مدیریت در دنیا در سال ۱۸۸۶ توسط آرتور د.لیتل به همین نام بنیا‌ن‌گذاری شد. در حوزه تحقیق فنی نسبت به ارائه خدمات خود اقدام نمود. امروزه سه  شرکت بزرگ مشاوره مدیریت به صورت تخصصی در دنیا به نام‌های مک‌کنزی «McKinsey» و بی سی جی «Boston Consulting Group- BCG» و بین «Bain & Company» در حال ارائه خدمات خود در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا هستند. مجموعا بیش از ۲۰ میلیارد دلار در سال کسب درآمد می‌کنند. حجم کلی این بازار در حال حاضر بیش از ۲۶۰ میلیارد دلار است و همچنین پیش بینی‌می‌شود تا سال ۲۰۲۰ به ۲۹۰ میلیارد دلار افزایش یابد.

مشاوره مدیریت در ایران:

نخستین قدم‌ها برای ارائه خدمات مشاوره مدیریت در ایران توسط «مرکز راهنمایی صنایع ایران» برداشته شد. این مؤسسه بدنبال رکود اقتصادی غیرقابل پیش‌بینی دهه ۱۳۳۰ و ایجاد بحران در صنعت کشور، با هدف آموزش و توسعه مدیریت در صنعت ایران تأسیس شد، اما در اوایل دهه ۱۳۴۰ این مرکز با تغییر شکل و هدف به «سازمان مدیریت صنعتی» تغییر نام داد. در ادامه مدیران سازمان تصمیم گرفتند به جای ارائه خدمات ارشادی، مسئولیت دستاوردهای حاصل از بکارگیری روش‌های نوین مدیریتی در تحول بنگاه‌ها را بپذیرند. به این ترتیب سازمان رویکرد «ارائه خدمات مشاوره مدیریت» را در دستور کار قرار داد. در سال‌های اخیر نیز «انجمن مشاوران مدیریت ایران» نیز با رویکرد « توسعه برند و بازار مشاوران مدیریت ایران» تلاش‌های بسیاری در پیشرفت این صنعت کرده است.

آزاد کاری یا فریلنسرینگ:

از طرف دیگر در دنیا روزانه به مشاورانی که به صورت مستقل در حال ارائه خدمات خود هستند اضافه می‌شود. مطابق گزارش این وب سایت ۲۰٪ از فعالان این صنعت به صورت فریلنسرینگ در حال ارائه خدمات خود به شرکت‌ها هستند. بسیاری از کارمندان سابق شرکت‌های بزرگ مشاوره مدیریت نیز در حال تاسیس شرکت‌های کوچک مشاوره‌ای خود می‌باشند. در کشور ما نیز تعداد بسیاری از افراد متخصص ترجیح می‌دهند تا خدمات خود را بدون تعلق به شرکت خاصی به مشتریان خود ارائه بدهند. ایجاد تعداد زیادی پلت‌ فرم‌ دورکاری و مستقل از جمله شواهد این تمایل روز افزون است. در عرصه مشاوره مدیریت نیز بسیاری از افراد با توجه به تجارب حرفه‌ای خود اقدام به ارائه خدمات مشاوره مدیریت به صورت آزادکاری می‌کنند.

وضعیت کنونی بازار مشاوره مدیریت:

با مطالعه‌ای که “انجمن مشاوره مدیریت ایران” صورت داده است در حال حاضر بیش از ۷۰۰ شرکت مشاوره مدیریت در ایران فعال هستند. فقط ۱۵٪ آنها بیش از ۱ میلیارد تومان گردش مالی در سال را تجربه می‌کنند. ۷۰٪ از این شرکت‌ها نیز حداکثر با ۲ نفر نیروی انسانی اداره می‌شوند. درواقع این تعداد به صورت فریلنسری خدمات خود را ارائه می‌نمایند. در حال حاضر بیشترشرکت‌های مشاوره مدیریت در ایران در ۳ حوزه استراتژی و فرایند، منابع انسانی و بازاریابی فعالیت می‌کنند. این در حالیست که آموزش استاندارد و فراگیری برای افراد متقاضی حضور در این بازار صورت نگرفته و اکثراً نقش مشاور را افرادی برعهده‌ می‌گیرند که تجربه‌ای از مسیر ارائه خدمات را دارند. به طوری که مشاوره مدیریت یک صنعت و یک روش کاملا فرایند محور می‌باشد و اینکه طی سال‌های گذشته توسط شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در حال توسعه و آموزش‌دهی بوده است.

آینده‌ی بازار مشاوره مدیریت در ایران:

در گزارشی که در سال ۲۰۱۷ توسط سایت Consultancy.uk  تهیه گردید. اندازه بازار مشاوره مدیریت ایران فقط ۶ میلیون دلار بوده است. این درحالی است که طبق پیش‌بینی‌های همین منبع، چشم‌انداز اندازه‌ی این بازار رشدی تا ۸۵۰ میلیون دلار را پیشنهاد می‌کند؛ این یعنی یکی از بزرگترین رشدهای یک صنعت در سال‌های پیش رو در حال وقوع است. با بررسی روندهای معمول در بازار، مشخص می‌شود که به‌ هنگام وقوع بحران‌ها و رکود اقتصادی، استفاده از مشاورین مدیریت با رویکرد به حداقل رساندن رکود، افزایش چشم‌گیری را تجربه می‌کند؛ برای مثال بر اثر رکود اقتصادی در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی در آمریکا، تعداد شرکت‌های مشاوره مدیریت بیش از دو برابر شد و حجم بازار آن نیز تا پنج برابر افزایش یافت.

شاپرک آبی(shaparak blue):

در شهریور ماه سال ۱۳۹۰ شرکت تجربه شاپرک آبی با رویکرد ارائه خدمات مشاوره مدیریت تاسیس گردید. تاکنون به بیش از ۸۰ شرکت و سازمان بین‌المللی و ایرانی خدمات مشاوره و آموزشی خود را با استانداردهایی در کلاس جهانی ارائه نموده است. این شرکت علاوه بر نامزد شدن در جوایز بین‌المللی از جمله “CIPD” در سال ۲۰۱۵، با اخذ نمایندگی خدمات آموزشی و مشاوره از مؤسسات معتبر بین‌المللی، محتوی‌های به‌ روز و تجربه‌ شده‌ای را به مشتریان خود ارائه می‌کند.

شرکت تجربه شاپرک آبی برای نخستین بار در ایران از آذر ماه ۱۳۹۶ با هدف آموزش مشاورانی که در صنعت کشور تحول مثبت ایجاد کنند، اقدام به طراحی و برگزاری دوره پرورش مشاوره مدیریت به اسم «مدرسه مشاوره شاپرک» نمود.

مدرسه مشاوره شاپرک:

صنعت مشاوره مدیریت در ایران بسیار دست نخورده است، جای رشد بالایی دارد و مشاوران می‌توانند تاثیر بسیار زیادی در آینده کسب و کارها در ایران داشته باشند. بنابراین در سراسر ایران این فرصت برای مشاوران در زمینه‌های مختلف کسب و کاری وجود دارد که به صورت حرفه‌ای وارد کار مشاوره در کلاس جهانی بشوند، به شرکتها در حل مسئله و رشد کمک کنند، بازده بالایی در یک شرکت مشاوره و یا به عنوان یک فریلنسر کسب نمایند. این مشاورین می‌توانند در حوزه‌های بازاریابی و فروش، منابع انسانی، مالی، تحول دیجیتال و فناوری اطلاعات، بهینه سازی عملکرد و فرآیند و … اقدام به ارائه خدمات مشاوره مدیریت نمایند.

در طراحی این دوره از سال ۱۳۹۶ مدرسه مشاوره شاپرک تاکنون بیش از۵۰ نفر از علاقه‌مندان به ایجاد تحول در صنعت مشاوره مدیریت ایران را آموزش داده و ایشان در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این مدرسه می‌باشند. دور سوم این مدرسه در تیرماه سال ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

مشاورشو:

مشاورشو، بستری است با هدف شنیدن ناگفته‌های صنعت مشاوره مدیریت و آشنایی با مدرسه مشاوره شاپرک

همایش مشاورشو یا «اولین شتاب‌دهنده‌ی مشاوره مدیریت ایران»، رویدادی است که هر ساله شرکت‌کنندگان در این همایش را با ابعاد جدید و ناگفته‌های صنعت مشاوره و آخرین تحولات این صنعت آشنا می‌کند. همچنین در این همایش آخرین دستاوردها، روند‌ها و تجربیات برترین مشاوران مدیریت کشور با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته شده و علاقه‌مندان در دور بعدی مدرسه مشاوره شاپرک ثبت نام می‌نمایند. همایش مشاورشو در تاریخ ۱۵ تیر ۱۳۹۷ با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از علاقه‌مندان به این صنعت برگزار گردید. از این بین، بیش از صد نفر برای حضور در دومین دوره از «مدرسه مشاوره شاپرک» ثبت نام نموده‌اند. پس از طی مراحل مصاحبه و فرآیندهای انتخابی، ۵۰ نفر در دور دوم مدرسه مشاوره شاپرک پذیرش شدند. بهترین افرادی که می‌توانند از این همایش سود ببرند افرادی هستند که:

  • آینده خود را به عنوان یک مشاورمدیریت می‌بینند.
  • در صنعت مشاوره سابقه کار دارند، اما می‌خواهند حرفه ای تر کار کنند.
  • دوست دارند در شغلشان تنوع داشته باشند و با شرکتهای مختلف کار کنند.
  • به حل مساله و مشکل گشایی اعتقاد دارند، به جای کارهای روتین و تکراری.
  • سخت کوش هستند و به دنبال چالش‌های زیادتری در مسیر پیشرفت خود هستند.
  • دارای مدرک دکتری، کارشناسی ارشد،MBA و DBA و یا دانشجوی سال آخر هستند و یا تجربه‌کار اجرایی بسیار قوی دارند که به راه‌حل‌های کاملا اجرایی در صنعت تسلط دارند.

همایش بعدی مشاورشو درتاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد، می‌توانید ازطریق لینک زیر برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام خود درهمایش اقدام نمایید. http://shaparak.school/registration/ (همایش مشاورشو)

این همایش با حمایت رسانه‌ای سازمان بین المللی دانشگاهیان ISIC برگزار می‌شود. اعضای سازمان می‌توانند با استفاده از کد تخفیف ISIC  نسبت به ثبت نام با تخفیف ویژه اقدام نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا