Skip to content
انتخاب رشته پردیس خودگردان

انتخاب رشته پردیس خودگردان و نکات آن

در هنگام انتخاب رشته در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری، در دفترچه با انتخاب رشته پردیس خودگردان نیز مواجه می شوید. آیا پردیس های خودگردان به اندازه خود دانشگاه معتبر هستند؟ هزینه آن ها به چه صورت است؟ چه امکاناتی دارند؟ در این یادداشت، به این پرسش ها پاسخ داده شده است.

پردیس خودگردان چیست؟

پردیس های خودگردان دانشگاهی بر اساس سیاست کسب درآمد دانشگاه‌ها تشکیل شده‌اند. این پردیس ها، از کادر آموزشی و امکانات دانشگاه استفاده می‌کنند و اعتبار علمی مدرک آن ها همانند اعتبار مدرک دانشگاه است.

هزینه پردیس خودگردان

هزینه پردیس خودگردان معمولاً در حدود هزینه دوره شبانه دانشگاه است؛ با این تفاوت که تسهیلات کمتری به دانشجویان پردیس به نسبت دانشجویان دوره شبانه ارائه می‌شود (نظیر خوابگاه، وام دانشجویی و …)

هزینه پردیس خودگردان در دوره کارشناسی ارشد حدود ۲۰ میلیون تومان و در دوره دکتری حدود ۸۰ میلیون تومان است. البته این هزینه بسته به دانشگاه و تیپ رشته، متفاوت است.

هزینه پردیس رشته‌های علوم انسانی کمتر، رشته‌های فنی مهندسی بیشتر و رشته‌های علوم پزشکی بیشتر از فنی مهندسی است.

محل آموزش پردیس خودگردان

به جز یکی دو مورد، معمولاً محل آموزش پردیس های خودگردان در فضای دانشگاه یا بسیار نزدیک به فضای دانشگاه اصلی است. این استثنا درباره پردیس کیش دانشگاه تهران وجود دارد که دانشجویان برای تحصیل، معمولاً هر دو هفته یک بار به جزیره کیش سفر می‌کنند.

تسهیلات دانشجویان پردیس های خودگردان

اگرچه دانشجویان پردیس های خودگردان از برخی تسهیلات مانند خوابگاه و وام های دانشجویی محروم هستند، اما مانند سایر دانشجویان کارت دانشجویی دانشگاه مربوطه را دارند و از تسهیلات عمومی دانشگاه برخوردارند.

همچنین دانشجویان پردیس می‌توانند نسبت به دریافت وام شهریه اقدام کنند. این وام برای دانشجویان کارشناسی ارشد ۱٫۱۵۰٫۰۰۰ و برای دانشجویان دکتری ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان برای دو ترم در نظر گرفته شده است.

جایگاه پردیس در انتخاب رشته

در انتخاب رشته، بر اساس در نظر گرفتن اعتبار دانشگاه‌ها و هزینه آن ها، پردیس دانشگاهی پس از رشته‌های مجازی انتخاب می‌شود. ترتیب انتخاب رشته بدین شرح است:

  • دوره‌های روزانه
  • دوره‌های نوبت دوم
  • دوره‌های مجازی دانشگاه
  • پردیس دانشگاه

فهرست پردیس های خودگردان

پردیس های دانشگاه‌های وزارت علوم

پردیس های دانشگاه‌های علوم پزشکی

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا