Skip to content
دفترچه انتخاب رشته

دفترچه انتخاب رشته

پس از هر آزمون سراسری و اعلام نتایج آن، دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شود. در این دفترچه، کد رشته‌ها و شرایط هر کد رشته درج شده است. داوطلبان، به تناسب آنچه در بخش انتخاب رشته به آن پرداخته‌ایم، نسبت به انتخاب رشته‌اینترنتی خود اقدام می‌نمایند.

دریافت دفترچه انتخاب‌رشته آزمون سراسری ۱۳۹۸

دفترچه انتخاب رشته ریاضی ۱۳۹۸

دفترچه انتخاب رشته انسانی ۱۳۹۸

بخش‌های دفترچه انتخاب‌رشته

بسته به مقطع و برگزار کننده آزمون (سازمان سنجش، سنجش علوم پزشکی یا دانشگاه آزاد اسلامی) مدل‌های دفترچه‌های انتخاب رشته اندکی متفاوت است؛ اما معمولاً تمام آن‌ها دربردارنده سه بخش زیر هستند.

کلیات، شرایط و ضوابط

در این بخش شرایط کلی پیرامون آزمونی که در آن شرکت کرده‌اید از جمله شرایط گزینش، شیوه‌های آموزشی، مقررات، سهمیه‌ها و … توضیح داده شده است.

به عنوان مثال، شرایط پذیرش در رشته تربیت بدنی به شرح ذیل است:

شرایط رشته تربیت بدنی

جداول کد رشته محل‌ها

دفترچه انتخاب رشته 98

این بخش، مهمترین و گاهی پیچیده‌ترین قسمت دفترچه انتخاب رشته است. مهم از آن بابت که جان کلام در این جداول آمده و از میان کد رشته‌های مندرج در این جدول‌ها، لازم است کد رشته‌های مود نظر خود را انتخاب کنید.

اما پیچیدگی آن مربوط به فرایند انتخاب رشته و ترتیب دهی آنان است. در برخی موارد، کد رشته‌های مدنظر شما بیشتر از تعداد گزینه‌هایی است که می‌توانید درج کنید (به عنوان مثال شما اجازه درج ۱۵۰ کد رشته محل را دارید در حالی که ۱۸۰ کد رشته مد نظر شماست) و گاهی ترتیب آن‌ها را نمی دانید به چه صورت انجام دهید.

شرایط، ضوابط عمومی و اختصاصی موسسات

بسیاری از کد رشته‌ها بدون شرایط خاصی و طبق شرایط مندرج در بخش اول دفترچه هستند. اما درباره برخی کد رشته‌ها که معمولاً توسط ستاره یا نشان دیگری متمایز می‌شوند و گاهی در بخش توضیحات آن ها ذکر شده که این کد دارای شرایط خاص است، باید دقت بیشتری داشته باشید. برخی از شرایط به طور مثال:

  • شرایط ارائه خوابگاه
  • شرایط اعطای کمک هزینه مالی
  • شرایط اشتغال یا عدم اشتغال دانشجو
  • شرایط سنوات تحصیلی
  • شرایط رتبه‌های برتر آزمون

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

دفترچه انتخاب رشته دکتری

نمونه فرم انتخاب رشته

انتخاب رشته

نکات مندرج در دفترچه انتخاب رشته

انتخاب رشته در دو یا چند گروه

آن دسته از داوطلبانی که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده‌اند و بر اساس کارنامه نتیجه اولیه در دو یا سه گروه مذکور، مجاز به انتخاب رشته شده‌اند؛ صرفاًً تمام انتخاب‌های خود را در یک فرم تکمیل کنند.

محرومیت از انتخاب دوره‌های روزانه آزمون سال ۱۳۹۹ در صورت قبولی روزانه

در صورتی که در کد رشته‌های انتخابی خود، نسبت به درج کدهای دوره روزانه اقدام کنید و در آن‌ها پذیرفته شوید، حتی در صورتی که در دانشگاه ثبت نام نکنید، از انتخاب رشته دوره‌های روزانه در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ محروم خواهید شد.

الزامی نبودن حضور در جلسه برای دوره‌های سوابق تحصیلی

در صورتی که تمایل دارید نسبت به انتخاب کد رشته‌هایی اقدام کنید که بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش را انجام می دهند، الزامی به حضور شما در جلسه آزمون وجود ندارد.

تعهد پذیرفته‌شدگان سهمیه مناطق ۲ و ۳

پذیرفته‌شدگان دوره‌های روزانه که از سهمیه مناطق ۲ و ۳ پذیرفته شده‌اند، به دلیل امتیازاتی که در پذیرش سهمیه‌ای از آن برخوردار شده‌اند، باید متعهد شوند که پس از گذراندن دوره تحصیلی در مقطع رشته‌ای که پذیرفته شده‌اند، به مدت دو برابر زمان تحصیل در هر یک از نقاط ایران، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام نمایند.

دسته‌بندی رشته‌های تحصیلی

رشته‌های مختلف تحصیلی با توجه به ماهیت و میزان گسترش در سطح کشور، به ۴ دسته و به شرح مندرج در جدول زیر، تقسیم بندی می‌شوند.

استانی

رشته‌های استانی به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در اکثر استان‌ها گسترش داشته یا از نظر کاربردی به متخصصان بومی نیاز دارند. اینگونه رشته‌ها در جدول (رشته‌های تحصیلی، زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه‌های آزمایشی مختلف در این دفترچه راهنما مشخص گردیده‌اند.

ناحیه‌ای

به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در اکثر استان‌ها وجود نداشته ولی در چند استان مجاور که به عنوان یک ناحیه بومی تلقی می‌شود (مطابق جدول ذیل در رابطه با دسته‌بندی نواحی بومی) دایر است. اینگونه رشته‌ها در جدول (رشته‌های تحصیلی زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه‌های آزمایشی مختلف در این دفترچه راهنما مشخص گردیده‌اند.

قطبی

به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در اکثر نواحی وجود نداشته ولی در چند ناحیه بومی مجاور که به عنوان قطب بومی تلقی می‌شود (مطابق جدول ذیل در رابطه با دسته بندی قطب های بومی) دایر است . اینگونه رشته‌ها در جدول (رشته‌های تحصیلی، زیرگروه ، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه‌های آزمایشی مختلف در این دفترچه راهنما مشخص گردیده اند.

کشوری

به رشته‌هایی اطلاق می‌شود که در اکثر قطب‌های بومی وجود نداشته و تنها در تعدادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارائه می‌شود. اینگونه رشته‌ها در جدول (رشته‌های تحصیلی، زیرگروه، مقاطع تحصیلی و نوع گزینش) هر یک از گروه‌های آزمایشی مختلف در این دفترچه راهنما مشخص گردیده‌اند.

یک نظر برای این نوشته موجود است

  1. سلام. مرسی از مطالب ارزشمندی که درباره دفترچه انتخاب رشته اینجا نوشتید. لطفا درباره سهمیه ها و مناطق هم بیشتر توضیح بدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا