Skip to content
بلامانع شدن برای شرکت در کنکور پس از دوبار قبولی

بلامانع شدن برای شرکت در کنکور پس از دوبار قبولی

دیوان عدالت اداری در ارتباط با اینکه درباره دلایل بلامانع شدن برای شرکت در آزمون سراسری پس از دوبار قبولی اعلام کرد:

رای دیوان عدالت اداری برای یک بند در دفترچه کنکور سال ۹۸ بوده است. مطابق آن کلیه داوطلبانی که طی سال‌های گذشته دوبار در آزمون ورودی دانشگاه‌ها پذیرفته شدند.

این گروه نمی‌توانستند در آزمون سراسری سال‌های بعد ثبت نام کنند.

شرکت در کنکور پس از دوبار قبولی

مولا بیگی در ادامه بیان کرد: هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در هفته پیش با تشکیل جلسه و با این موضوع را خلاف قانون و خارج از حدود قانون تلقی و در نهایت باطل شد.

معاون نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری با بیان اینکه این رای از چند جهت مخالف قانون و خارج از حدود اختیار شناخته شده است، اظهار داشت: سال ۹۷ مشابه همین مصوبه را هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال کرده بود، اما علیرغم آنکه طبق ماده ۹۲ قانون تشکیلات آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مرجع طرف شکایت باید از مفاد رای دیوان تبعیت می‌کرد، در مصوبه بعدی از این موضوع تبعیت نشده بود.

وی افزود: بحث ممنوعیت شرکت در آزمون سراسری از اختیارات ویژه مقنن است که می‌تواند اعلام ممنوعیت کند لذا با توجه به اصل تفکیک قوا، اینکه مقامی غیر از مقام قانونگذار این چنین مصوباتی را برای ایجاد ممنوعیت یا محدودیت وضع کند، خارج از حدود اختیار است.

از طرفی این موضوع (بلامانع شدن شرکت در آزمون سراسری پس از دوبار قبولی) دربردارنده اصل تبعیض و خلاف عدالت آموزشی است.

به این ذلیل که الزاما در دو دوره گذشته ازمون پذیرفته شدند و این به آن معنا نیست که از تسهیلات آموزشی استفاده کرده است.

به هر دلیلی نتواسته در مقاطع تحصیلی شرکت و از ظرفیت‌ها بهره گیرد. در نتیجه از این باب که هیات عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را خلاف قانون دانست و باطل کرد.

مولابیگی بیان کرد: از طرفی این موضوع خود دربردارنده اصل تبعیض و برخلاف عدالت آموزشی بود، چون کسی که الزاما در دو دوره گذشته آزمون پذیرفته شده به این معنا نیست که از تسهیلات آموزشی استفاده کرده و ممکن است فرد پذیرفته شده به هر دلیلی نتوانسته در مقاطع تحصیلی شرکت و از ظرفیت‌ها بهره گیرد؛  بنابراین از این جهت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری این مصوبه را خلاف قانون تشخیص داد و ابطال کرد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا