Skip to content
ساعت زمین

خاموشی دانشگاه تهران به وقت “ساعت زمین”


دانشگاه تهران در جهت حفظ محیط‌ زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز، در رویداد بین‌المللی (ساعت زمین) مشارکت می‌کند.

خاموشی دانشگاه تهران

با توجه به سیاست‌های کلان دانشگاه برای حفاظت از محیط‌ زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز که به شکل ویژه در قالب اقدامات مدیریت سبز در دو سال گذشته پیگیری شده و در جهت اقدامات فرهنگی و آموزشی مرتبط با آن، دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور در رویداد بین‌المللی محیط زیستی «ساعت زمین» مشارکت می‌کند.

همگام با این رویداد مهم جهانی، سر در اصلی دانشگاه تهران و پردیس مرکزی دانشگاه در «ساعت زمین» خاموش خواهد گردید.

«ساعت زمین» رویدادی محیط زیستی است که در آخرین شنبه ماه مارس میلادی به شکل هماهنگ در اکثر کشورهای جهان توسط صندوق جهانی طبیعت و با هدف آگاهی‌رسانی درباره تغییرات آب و هوایی و نیاز به دقت بیشتر و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برگزار می‌شود.

در این رویداد به شکل نمادین چراغ‌های غیرضروری به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند؛ اغلب نمادهای شهری و ساختمان‌های مهم در کشورهای مختلف به این جنبش محیط زیستی ملحق شده‌اند. این رویداد از سال ۲۰۰۷ در استرالیا آغاز شده است، در سال گذشته، این برنامه در ۱۸۸ کشور و بیش از ۱۷ هزار بنا و محوطه مهم کشورهای مختلف انجام شده است.

همچنین در سال‌های گذشته در ایران نیز با خاموش کردن چراغ‌های برج میلاد، برج آزادی و پل طبیعت در تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و سایر نمادهای تاریخی و فرهنگی در شهرهای مختلف کشور، این رویداد ثابت شده است.

طبق اعلام روابط عمومی دانشگاه تهران، در سال جاری میلادی، این رویداد در روز شنبه ۳۰ مارس ۲۰۱۹ مطابق با ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ از ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ است.

ساعت زمین چیست؟

ساعت زمین یک جنبش جهانی است که توسط صندوق جهانی حیات وحش (WWF) سازماندهی شده است. این رویداد سالانه برگزار می‌شود و افراد، جوامع و مشاغل را تشویق می‌کند تا چراغ‌های برق غیرضروری را به مدت یک ساعت از ساعت ۸: ۳۰ تا ۲۱: ۳۰، معمولاً در آخرین شنبه ماه مارس، به‌عنوان نماد تعهد به خاموش کردن چراغ‌های برق غیرضروری خاموش کنند. سیاره. این به‌عنوان یک رویداد خاموش در سیدنی استرالیا در سال ۲۰۰۷ آغاز شد.

مفهوم و شروع: ۲۰۰۴-۲۰۰۷

در سال ۲۰۰۴، در مواجهه با یافته‌های علمی، WWF استرالیا با آژانس تبلیغاتی Leo Burnett Sydney برای “بحث در مورد ایده‌هایی برای مشارکت استرالیایی‌ها در مورد مسئله تغییرات آب و هوا” ملاقات کرد. ایده یک کلید خاموش در مقیاس بزرگ در سال ۲۰۰۶ ابداع شد و در ابتدا با عنوان کاری ” The Big Flick ” توسعه یافت. WWF استرالیا ایده خود را به Fairfax Media ارائه کرد که همراه با شهردار سیدنی، Clover Moore، موافقت کردند که از این رویداد حمایت کنند. ساعت زمین ۲۰۰۷ در ۳۱ مارس در سیدنی استرالیا در ساعت ۷: ۳۰ بعد از ظهر به وقت محلی برگزار شد.

در اکتبر ۲۰۰۷، سانفرانسیسکو برنامه “چراغ خاموش” خود را با الهام از ساعت زمین سیدنی اجرا کرد. پس از رویداد موفقیت آمیز خود در اکتبر، سازمان دهندگان تصمیم گرفتند پشت سر ساعت زمین که برای مارس ۲۰۰۸ برنامه ریزی شده بود، تجمع کنند.

مروری بر سیدنی در ساعت زمین ۲۰۰۸

مشاغل و افراد در سراسر جهان به‌عنوان بخشی از ساعت زمین ۲۰۰۸ چراغ‌ها را خاموش می‌کنند

ساعت زمین ۲۰۰۸ در ۲۹ مارس ۲۰۰۸ از ساعت ۲۰ به صورت بین المللی برگزار شد. تا ساعت ۹ شب به وقت محلی، به مناسبت اولین سالگرد این رویداد. ۳۵ کشور در سراسر جهان به‌عنوان شهرهای پرچمدار رسمی شرکت کردند و بیش از ۴۰۰ شهر نیز حمایت کردند. مکان‌های دیدنی در سراسر جهان نور غیرضروری خود را برای ساعت زمین خاموش کردند. برخی از وب‌سایت‌ها در این رویداد شرکت کردند و صفحه اصلی Google در روز «تاریک» شد.

طبق یک نظرسنجی آنلاین Zogby International، ۳۶ میلیون آمریکایی – تقریباً ۱۶ درصد از جمعیت بزرگسال ایالات متحده – در ساعت زمین ۲۰۰۸ شرکت کردند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که میزان علاقه به مسائل زیست محیطی مانند آب و هوا ۴ درصد افزایش داشته است. تغییر و آلودگی مستقیماً پس از رویداد (۷۳ درصد قبل از رویداد در مقابل ۷۷ درصد پس از رویداد).
پل بندرگاه سیدنی و خانه اپرای سیدنی در طول ساعت زمین ۲۰۰۷ تاریک شدند.

ساعت زمین در بانکوک

طبق گزارش WWF تایلند، بانکوک مصرف برق را به میزان ۷۳٫ ۳۴ مگاوات کاهش داد که در طی یک ساعت، معادل ۴۱٫ ۶ تن دی اکسید کربن است. بانکوک پست ارقام متفاوتی از ۱۶۵ مگاوات ساعت و ۱۰۲ تن دی اکسید کربن داده است. مشخص شد که این به طور قابل توجهی کمتر از کمپین مشابهی است که توسط شهرداری بانکوک در سال گذشته در ماه مه آغاز شد، زمانی که ۵۳۰ مگاوات ساعت صرفه جویی شد و ۱۴۳ تن انتشار دی اکسید کربن کاهش یافت.

فیلیپین و ساعت زمین

فیلیپین Electricity Market Corp. اشاره کرد که مصرف برق حدود ۷۸٫ ۶۳ مگاوات در مترو مانیل و تا ۱۰۲٫ ۲ مگاوات در Luzon کاهش یافته است. حداکثر کاهش تقاضا در حدود ۳۹ مگاوات در ساعت ۲۰: ۱۴ تجربه شد. در مترو مانیل و حدود ۱۱۶ مگاوات در ساعت ۸: ۳۴ بعد از ظهر. در شبکه لوزون.

انتاریو در طول ساعت زمین تقریباً ۹۰۰ مگاوات ساعت انرژی الکتریکی کمتری مصرف کرد. در یک نقطه، تورنتو شاهد کاهش ۸٫ ۷ درصدی مصرف در مقایسه با یک شنبه شب معمولی مارس بود.

ایرلند در این ساعت چه کرد

ایرلند، به طور کلی، کاهش مصرف برق در حدود ۱٫ ۵ ٪ برای عصر داشت. در بازه زمانی سه ساعته بین ساعت ۱۸: ۳۰؛ و ساعت ۹: ۳۰ شب، ۵۰ مگاوات کاهش یافت که باعث صرفه جویی ۱۵۰ مگاوات ساعت یا تقریبا ۶۰ تن دی اکسید کربن شد.

دبی شهر خاموش

در دبی، جایی که روشنایی خارجی در چندین مکان مهم شهر خاموش شد و روشنایی خیابان‌ها در مناطق منتخب تا ۵۰ درصد کاهش یافت، اداره برق و آب از صرفه جویی ۱۰۰ مگاوات ساعتی در مصرف برق خبر داد. این نشان دهنده کاهش ۲٫ ۴ درصدی تقاضا در مقایسه با قبل از شروع ساعت بود.
برج آسمان در اوکلند، نیوزیلند، نورافکن معمول خود را در طول ساعت زمین خاموش کرد و پس از آن دوباره روشن شد. (چراغ‌های قرمز در تصویر وسط چراغ‌های هشدار هواپیما هستند)

بهترین نتیجه مربوط به کرایست چرچ نیوزلند بود که این شهر کاهش ۱۳ درصدی تقاضای برق را گزارش کرد. با این حال، اپراتور شبکه ملی Transpower گزارش داد که مصرف برق نیوزلند در طول ساعت زمین ۳۳۵ مگاوات بود که بالاتر از میانگین ۳۲۸ مگاوات دو شنبه گذشته بود. ملبورن استرالیا تقاضا را ۱۰٫ ۱ درصد کاهش داد. سیدنی به‌عنوان شهری که در هر دو ساعت زمین در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ شرکت کرد، مصرف برق را تا ۸٫ ۴ درصد کاهش داد. این کمتر از ۱۰٫ ۲ درصد در سال گذشته است. با این حال، اندی ریدلی، مدیر اجرایی ساعت زمین، ادعا کرد که پس از فاکتورگیری حاشیه خطا، مشارکت در این شهر یکسان بوده است.

بدترین نتیجه مربوط به کلگری کانادا بود. مصرف برق شهر در اوج تقاضای برق ساعتی در واقع ۳٫ ۶ درصد افزایش یافت. آب و هوای کلگری نقش زیادی در مصرف برق دارد و شهر ۱۲ درجه سانتیگراد (حدود ۲۲ درجه فارنهایت) سردتر از دمای ثبت شده شنبه قبلی در سال افتتاحیه را تجربه کرد. Enmax، تامین‌کننده برق شهر، تأیید کرده است که در تمام سال‌های بعد، کالگاری‌ها از ابتکار ساعت زمین حمایت نکرده‌اند؛ و خاطرنشان کرد که مصرف برق در طول یک ساعت در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ (۱ ٪ یا کمتر) و در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ نشان داد که میزان مصرف برق در طول یک ساعت فقط اندکی تغییر کرده است. هیچ تغییر محسوسی در مصرف برق وجود ندارد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا