Skip to content

محققان ایرانی دستگاه کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی را برای استفاده در جرثقیل‌ها طراحی کرده‌اند.

جرثقیل‌ها یکی از واحدهای مهم صنعتی و تولیدی هستند و توجه به این بخش از نظر افزایش بهره‌وری و افزایش سرعت تولید ضرورت دارد به طوری که مشخصا هرگونه ابداع و نوآوری در این زمینه سبب آسان شدن در انتقال و افزایش سرعت جابه‌جایی اشیا می‌شود.

 

دستگاه کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی

در حال حاضر جرثقیل‌ها توسط کنترلرهای مکانیکی کار می‌کنند که نیاز شدید به روغن‌کاری داشته و فرسوده می‌شوند، حتی تعداد حرکت بر روی آنها مشخص می‌شود. تا صد هزار بار می‌توان از این کنترلر الکترومکانیکی استفاده کرد که این مشکل فنی سبب شده واحدهای صنعتی دچار مشکل شوند و نیاز شدیدی به این کنترل‌کننده‌ها داشته باشند.

محققان ایرانی برای برطرف این مشکلات، دستگاه کنترل کننده دیجیتال مغناطیسی را ساخته‌اند، کنترل‌کننده دیجیتال وظیفه تبدیل فرمان‌های دست راننده به سیگنال‌های الکتریکی را دارد که این سیگنال‌ها توسط تابلوی فرمان سبب حرکت جرثقیل در جهت و مسیر مطلوب می‌شود. در کابین یک جرثقیل معمولا از چندین کنترل‌کننده مجزا به منظور اعمال هر حرکت استفاده می‌شود. «حرکت بالا و پایین قلاب / حرکت چپ و راست پل / حرکت عقب و جلو بدنه ـ حرکت چرخشی»

نکته مهم در طراحی این کنترل‌کننده این است که نمونه‌برداری از طرح‌های خارجی نبوده است. دقیقاً براساس نیازهای یک جرثقیل ساخته شده است. همچنین با توجه به عدم وجود قطعات مکانیکی عمر آن بسیار بیشتر از عمر نمونه‌های مکانیکی خارجی است.

از طرفی قابلیت استفاده به صورت جامع برای تمام جرثقیل‌ها و هر تجهیز دارای “دسته فرمان” را دارد و تنها نیاز به تغییر تنظیمات در کوتاه‌ترین مدت را دارد. آقای مهدی ترابیان اصفهانی نوید سدری این طرح را ارائه داده‌اند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا