Skip to content
مشکلات تامین اجتماعی در پساکرونا

مشکلات تامین اجتماعی در پساکرونا

این گزارش در رابطه با مشکلات تامین اجتماعی در پساکرونا است.در روز ۳۱ فروردین ماه عده ای از بازنشستگانی که مستمری خود را دریافت نکرده بودند به این امر اعتراض کردند آن‌ها همچنین در مورد اعمال افزایش مستمری‌ها که مثل هر سال بوده اعتراض کردند.رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی گفت این اتفاق ربطی به روال هر سال ندارد و به خاطر شرایط خاص کشور است.

در چند سال گذشته در رابطه با بحران صندوق بازنشستگی زیاد صحبت شده است .تامین اجتماعی در این باره دچار کسری بودجه است که البته ماجرا مربوط به بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی است و با توجه به شیوع کرونا این بحران بیشتر هم شده است.

علی دهقان کیا گفت: سازمان تامین اجتماعی جهت پرداخت مستمری بازنشستگان ۵ هزار میلیارد تومان با بهره ۳۵ درصد از بانک رفاه قرض گرفته است و در سه ماه اینده این بدهی به پانزده هزار میلیارد تومان می‌رسد.البته اگر بخشی از هزینه‌های کرونا سربار این سازمان شود این اوضاع فرق خواهد کرد.

چندی قبل محمد شریعتمداری گفت: بیشتر از ۶۰۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام انجام دادند.با افزایش این نفرات به علت شیوع ویروس کرونا طبیعتا نیازمند منابع بیشتری برای صندوق بیمه بیکاری هستیم.

دهقان نیا گفت: در حالت عادی تامین اجتماعی به نزدیک به ۲۵۰ هزار نفر مستمری بیکاری می‌دهد، ولی الان در کمتر از دو ماه بیشتر از ۶۰۰ هزار نفر درخواست مستمری بیکاری کردند. باید منابع را از جای دیگری تامین کنیم. یکی از مواردی که در دوران شیوع کرونا در نظر گرفته شده بود این بود که سه ماه حق بیمه دریافت نشود و با این مشکلات برای پرداخت مستمری بازنشستگان ناچار به قرض است و علاوه بر این هزینه‌های بستری و درمان بیماران کرونایی نیز است.

دهقان کیا ادامه داد: تا الان ۱۵ تا ۱۶ هزار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی تامین اجتماعی بستری شده‌اند و خدمات دریافت کرده اند.کرونا قطعا باعث زیان زیادی در بخش اقتصادی شده است و پیش‌بینی می‌شود شیوع آن باعث منفی شدن رشد اقتصادی جهان در سال جاری یا سال آینده شود.ایران نیز به شدت آسیت دیده است وی نباید بجای حل مشکل این مشکلات را به تعویق انداخت.همه باید از شهروندان و کسب و کارهای آسیب دیده حمایت کنند.دولت با اعلام معاف کردن سه ماهه برای پردخت حق بیمه باعث شد درامد تامین اجتماعی قطع شود و در مقابل هزینه‌های این سازمان افزایش یافته است.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا