Skip to content
کاهش تقاضا

کاهش تقاضا برای رشته‌های علوم پایه

کاهش تقاضا برای رشته‌های علوم پایه در این راستا وزیر علوم دکتر منصور غلامی بیان داشت: موضوع بسیار نگران کننده است. رشته‌های علوم پایه با کاهش تقاضا نگران کننده‌ای مواجه است.
بایستی هدایت تحصیلی دانش آموزان در مدارس اصلاًح شود. خانواده باید پرهیز از نگاه اقتصادی بر تحصیل فرزندان خود در رشته‌های خاص تمرکز نکنند.

دکتر منصور غلامی در اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار گردید، بیان کرد: امروز در شرایط ویژه‌ای در آموزش عالی کشور قرار گرفتیم.
نیازمند اقدامات ویژه‌‌ای از سمت متولیان آموزش عالی است.

همچنین وی افزود: چهل سال بعد از انقلاب اسلامی آموزش عالی از نو ساخته شد.
به طوری که در دوره اول فعالیت مجموعه آموزش عالی وظیفه تربیت نیروی انسانی و جایگزینی مسئولیت آموزشی با نیروهای جدید در دستور کار قرار گرفته است.

شایان ذکر است در اواسط دهه هفتاد تمام نیازها تامین شد. بخش اعظم مسئولان و دانشگاهیان از دانش آموختگان ایران ایارن هستند.

وزیر علوم گفت: تحصیلات تکمیلی در دوره دوم توسعه مورد توجه قرار گرفته است. پیشرفت‌های محسوس با رشد مقالات علمی موجب حضور اساتید و دانشگاه‌ها در مجامع پیشرفته دنیا گردید.

همچنین ایشان اعلام کرد: اواخر دهه هشتاد شاهد تحول در به کارگیری نتایج علمی بودیم. چهل و سه پارک علم و فناوری در ایران ایده‌های منبعث از نظریات علمی به سمت تبدیل به ایده‌های تجاری و اشتغال آفرینی و تبدیل به ثروت رفته است.

پنج هزار شرکت دانش بنیان در کشور

دکتر منصور غلامی اظهار کرد: تشکل ۵ هزار شرکت دانش بنیان نتیجه این رویکردها بوده است که با هدایت پارک‌های علم و فناوری ایجاد شده است.

غلامی اشاره به این داشته است که باید یا‌فته‌های علمی به سمت جامعه انتقال یابد. این موضوع به برکت تاسیس پارک‌ها و مراکز دانش بنیان برعکس گذشته انتظار استخدام در ادارات دولتی بود.

با توجه به وجود شرکت‌ها امروزی بسیاری از جوانان به سرعت وارد بخش تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود وارد بازار کار می‌شوند.

دکتر منصور غلامی گفت: تا به امروزارتباط بین صنعت و دانشگاه‌ها گسترش یافته است. با توجه به گسترش ارتباط بین این دو ارگان در سال گذشته صنایع به دانشگاه‌ها مراجعه داشته و جویای حل مسائل خود از دانشگاه‌ها شدند.
بنابراین انتظار می‌رود دانشگاه‌ها در ادامه سیاست‌های وزارت علوم بتوانند این روند را حمایت کنند و اینکه توسعه و دانش و فناوری‌های جدید را به سطح جامعه انتقال دهند.

غلامی اشاره به شعار سال جدید با موضوع رونق دانشگاه‌ها داشته و در این راستا مورد توجه جدی قرار داده‌اند ولی گزارش‌هایی از مدون نشده است.

ایجاد جاذبه در رشته‌های دانشگاهی

دکتر منصور غلامی افزود: با حمایت‌های بیشتر باید برنامه‌هایی برای این رشته‌ها داشته باشیم. علاقه‌مندان بتوانند تحصیلی بهتری در علوم پایه داشته باشند.

البته در علوم انسانی هم این موضوع مهم است. باید توجه داشت که گرایش به علوم تجربی به سایر رشته‌ها آسیب می‌زند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا