Skip to content

آزمون‌‌های پزشکی با استاندارهای بین‌المللی

دکتر اسماعیل ایدنی، قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی عنوان کرد: با تلاش‌های صورت گرفته در آزمون‌‌های تخصصی و فوق تخصصی توانسته‌ایم به استانداردهای جهانی دست یابیم.

ایدنی با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی و برنامه‌های آتی دبیرخانه گفت: فعالیت‌های دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی در ۴ حوزه تدوین و برنامه‌ریزی آموزشی است که مشتمل بر تصویب و بازبینی برنامه درسی (کوریکولوم) آموزشی است.

وی افزود: ارزشیابی و اعتبار بخشی گروه‌های آموزشی، امور دستیاری ازجمله دوره تخصصی، فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی و همچنین واحد آزمون انجام می‌پذیرد.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ در حوزه ارزشیابی و اعتباربخشی با توجه به درخواست‌های واصله در چند رشته محل در مقاطع تخصصی و فوق تخصصی پس از بررسی‌های واحد ارزشیابی و اعتباربخشی دبیرخانه مجوز پذیرش دستیار صادرشد. مدارک رشته‌های مذکور در دبیرخانه تکمیل و در شورای گسترش مطرح و مجوز پذیرش دستیار صادر شد.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی از ۴۵۲ بازدید جهت اعتباربخشی از مراکز آموزشی تربیت دستیار در زمینه تخصصی، فوق تخصصی و فلوشیپ در سال پیش خبر داد و گفت: در مقطع تخصصی ۷۰ بازدید در تهران و ۱۶۳ بازدید در سایر شهرهای کشور صورت گرفته است. در مقطع فوق تخصصی ۴۲ بازدید در تهران و ۵۱ بازدید در شهرستان‌ها و در دوره فلوشیپ نیز ۷۱ بازدید در تهران و ۵۵ مورد بازدید در شهرستان ها داشته ‌ایم.

تفاهم‌نامه با دانشگاه‌ها به منظور درخواست محاسبات تربیت نیرو

ایدنی با اشاره به  برنامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت برای برآورد نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت تا سال ۱۴۰۴ اظهار داشت: تهیه برش مناطق آمایشی و دانشگاهی، تربیت نیروی انسانی تخصصی جهت سال ۱۴۰۴ یکی از برنامه‌های در دست اقدام دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. این برش انجام و طی ماه های اول سال ۹۷ با دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه‌ای منعقد خواهد شد که درخواست‌های مربوط به تربیت نیرو بر مبنای این محاسبات صورت بپذیرد.

وی افزود:در حال خاضر در این برنامه نیازهای رشته‌های تخصصی بررسی و برش مناطق آمایشی و دانشگاهی به تفکیک سال آماده شده است. یکی از مهم‌ترین بسته‌های تحول، آموزش پاسخگو است. تربیت نیروی انسانی باید متناسب با نیازهای نظام سلامت باشد و ضروری است که برنامه‌های توسعه‌ای آموزش تخصصی در دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب و متناظر این نیازسنجی‌ها باشد.

وی تاکید کرد: مراکز آموزش تخصصی باید توسعه زیرساخت‌های آموزشی در حوزه‌های نیروی انسانی فضای فیزیکی و تجهیزاتی را در این مسیر برنامه‌ریزی کنند.

ایدنی با اشاره به تغییر بافت جمعیت و سیمای بیماری‌ها در کشور و همچنین پیشرفت‌های علمی که در رشته‌های تخصصی مختلف وجود دارد اظهار داشت: برنامههای آموزشی باید متناسب با این تغییرها بازبینی و بروز رسانی شوند و تاثیر آن‌ها در کوریکولوم دیده شود.

بازبینی و بروز رسانی برنامه‌های آموزشی متناسب با تغییرات

وی از برگزاری جلسات متعدد در زمینه تدوین و برنامه‌ریزی آموزشی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی خبر داد و گفت:‌ ۱۳ جلسه کمیسیون و ۱۶ جلسه کمیته تدوین برنامه‌های آموزشی در سال ۹۶ برگزار شده است.

قائم‌مقام دبیرشورای آموزش پزشکی و تخصصی اضافه کرد: ۱ جلسه کمیته سیاستگذاری، راه‌اندازی و گسترش رشته‌های تخصصی، فوق تخصصی و دوره‌های تکمیلی علوم پزشکی برگزار شد و همچنین از دیگر جلساتی که در سال ۹۶ داشتیم می‌توان به ۱۳ کمیته جلسه کمیسیون دائمی معین و ۲ نشست شورای‌آموزش پزشکی و تخصصی اشاره کرد.

ایدنی اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی دبیرخانه در سال ۹۷ به روز رسانی سرفصل‌های آموزشی، آیین‌نامه‌های پذیرش دستیار و آیین‌نامه‌های اجرایی دبیرخانه به منظور پاسخگویی به مشکلات در دستور کار هستند.

وی افزود: آیین‌نامه‌ها پس از طرح در واحد تدوین و تصویب در کمیسیون دائمی معین به نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی جهت تنفیذ ارائه خواهند شد.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: برای بار نخست، جهت برگزاری مناسب تر آزمون‌ ها، بصورت پایلوت پذیرش دستیار فوق تخصصی در ۲۶ رشته فوق تخصصی بطور الکترونیک برگزار شد و داوطلبان اکنون در مرحله انتخاب رشته هستند.

وی یادآور شد: در اردیبهشت‌ماه ۹۷ آزمون پذیرش دستیار تخصصی بالینی پزشکی (چهل و پنجمین دوره) و آزمون پذیرش دستیار پزشک خانواده و آزمون کتبی پذیرش دوره‌های تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) توسط دانشگاه‌ها برگزار خواهند شد.

ایدنی گفت: در بحث فرآیند طراحی سئوال در آزمون‌های پذیرش دستیار، ارتقاء، گواهینامه و دانشنامه با استفاده از بانک سئوال؛ آزمون‌های حوزه علوم پزشکی در بحث طراحی و اجرا به دو دسته دانشگاهی و کشوری تقسیم بندی شدند.

سئوالات آزمون‌های علوم پزشکی و طراحی نرم افزار بومی ویژه

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مسئولیت وزارت بهداشت که با دید جامعه نگر انجام می‌شود سعی بر این است که در آزمون‌های کشوری به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم. در سند تحول آموزش که از طریق معاون آموزشی ابلاغ شده، بحث آزمون‌ ها، کیفیت و استانداردسازی آزمون‌ ها برجسته بوده و از موضوعات مهم این سند تحول است.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی ادامه داد: به منظور اجرایی سازی این سند جلسات توجیهی جهت برنامه‌ریزی با اعضای گروه برگزار شده و گزارش آزمون‌‌های کشوری که به بیشترین میزان صحت، دقت، سهولت و امنیت – پارامترهای تاثیرگذار – برگزاری آزمون مطلوب فراهم شد و در فرایند تغییر چشم انداز به زیر مجموعه ابلاغ و طراحی نرم افزارهای مرتبط صورت گرفت.

ایدنی صحت و عدالت در نمره دهی در برگزاری آزمون‌ ها را از جمله محاسن استفاده از نرم افزار بانک سئوالات آزمون برشمرد و گفت: از دیگر محاسن این نرم افزار این است که ابزار مناسب ذخیره سئوالات است، امکان صرفه جویی در زمان آزمون‌های معمول را فراهم می‌کند، بر مقوله هزینه ها تاثیرگذار است، ‌امکان کالیبره کردن سئوالات آزمون و ضریب دشواری فراهم می‌شود و نیز تامین امنیت آزمون را میسر می‌کند.

وی اضافه کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که نرم افزار طراحی جامع سئوالات بومی شده و می‌تواند نیازهای ما را مرتفع کند.

قائم‌مقام دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: اکنون برگزاری آزمون‌‌های ما به نسبت استانداردهای جهانی در وضعیت مناسبی هستند و دوره گذشته آزمون دستیاری از وضعیت خوبی برخوردار بودیم.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا