Skip to content

عدم تغییر در زمان برگزاری آزمون سراسری

به دنبال وقوع سیل در چند استان کشور، خواستار تعویق افتادن کنکور سراسری کنکور ۹۸ برای پشتیبانی از داوطلبان کنکور سراسری سال جاری در مناطق سیل‌زدگان شدند. دکتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از عدم تغییر زمان برگزاری کنکور اعلام کرده بود.

سه دلیل مهم عدم تغییر در زمان برگزاری کنکور:

  • اگر کنکور به تعویق بیفتد دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل می‌شوند.
  • تغییر زمان برگزاری کنکور در آموزش عالی اختلال ایجاد می‌کند.
  • کنکور سال جاری به خاطر دانش‌آموزان نظام جدید و تکمیل فرایند اعلام سوابق تحصیلی این دانش‌آموزان، اواسط تیرماه برگزار می‌شود.

آزمون سراسری کنکور، دارای یک فرایند طولانی است به یک روز برگزاری خاتمه نمی‌یابد، بلکه حدود بیست روز برای جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و برای اعلام نتایج اولیه زمان لازم است که دهه اول مرداد معمولا این نتایج اعلام می‌شود، پس از اعلام نتایج بحث انتخاب رشته مطرح است که این فرایند نیز بیست روز به طول می‌انجامد. بنابراین نمی‌توانیم هیچ‌کدام از این مراحل را حذف کنیم، پس از آن، اسامی رشته‌هایی که امتحان عملی دارند مشخص می‌شود و همچنین رشته‌های مراکز خاص نیز باید مراحل مصاحبه و گزینه را بگذراند.
این کارها نیز حدود بیست روز زمان می‌برد و با طی این فرایند، نتایج نهایی هر ساله پایان شهریورماه اعلام می‌شود، حالا تصور کنید کنکور دو ماه به تعویق بیفتد، در نتیجه هیچ دانشگاهی نمی‌تواند ترم اول تحصیلی را داشته باشد،‌ بنابراین برای سازمان سنجش امکان فشرده شدن این فرایند نیست.
برای دوره کارشناسی ارشد یک ماه به تعویق انداختیم، شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریورماه به ۱۵ مهرماه موکول شد.
موضوع بعدی اینکه تغییر زمان کنکور فقط به یک آزمون ختم نمی‌شود، بلکه آزمون‌های دیگری مانند آزمون کاردانی به کارشناسی که قرار است در مردادماه برگزار شود نیز باید جابجا شود و تمامی آزمون‌ها با آشفتگی مواجه می‌شوند. 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا