Skip to content

هیچ سازمانی برای انسجام‌بخشی به منافع دانشگاه‌ها وجود ندارد.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفته است: در گذشته میان مراکز مختلف علمی و پژوهشی در استان چالش‌های بسیاری وجود داشت، اما امروز با ایجاد شبکه جامع دانشگاه‌ها و مراکز علمی، همگرایی و هم‌افزایی میان این مراکز شکل‌ گرفته و به دنبال فراهم ساختن منافع یکدیگر به شکل مطلوب هستند.

انسجام بخشی برای منافع دانشگاه‌ها

 محمد کافی، ۲۵ بهمن ماه در دومین جشنواره علمی رضوی که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، بیان کرد: دانشگاه‌ها سازمان‌های بسیار پیچیده‌ای هستند و به علت پیچیدگی ارتباطات، از آسیب‌پذیری بالایی برخوردارند.

وی ادامه داد: تاریخ نشان داده است که در اکثر فرازهای حساس تاریخی، اجتماعی، سیاسی کشور مانند جنگ و انقلاب، دانشگاه‌ها تا انتها در صحنه بوده‌اند. این فرازها سبب شده که دانشگاه‌ها برای کاهش آسیب‌پذیری خود و حفظ منافع خویش، اتحادیه‌هایی را تشکیل دهند.

رئیس دانشگاه فردوسی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها، انجمن دانشگاه‌ها یک نهاد جدا از دولت و بسیار قدرتمند است. در کشور ما چنین وضعیتی وجود ندارد، هیچ انجمنی برای انسجام‌بخشی به منافع دانشگاه‌ها وجود ندارد. این پیشنهاد مطرح شد که انجمنی جهت حفظ منافع دانشگاه‌ها در استان خراسان رضوی ایجاد کنیم لذا تصمیم برآن شد که شبکه دانشگاه‌های استان خراسان رضوی تأسیس شود.

وی اضافه کرد: هدف ما از ایجاد شبکه جامع دانشگاه‌ها و مراکز علمی آن است که همانند دیگر نقاط جهان، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری، هم‌افزا و هم‌گرا شوند. در گذشته میان مراکز متعدد علمی و پژوهشی در استان چالش‌های بسیار وجود داشت. اما امروز با ایجاد شبکه به دنبال تأمین منافع یکدیگر به شکل مطلوب هستیم.

همچنین عنوان کرد: این وضعیت سبب شده کارگروه‌هایی در خراسان رضوی جهت حل و فصل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز متعدد پژوهشی ایجاد شود. اما با این وجود نمی‌توان ادعا کرد که به شرایط مدنظر رسیده‌ایم هرچند در هیچ استان دیگری شرایط مشابه ما وجود ندارد.
در حال حاضر تلاش ما این است که منافع یکدیگر را تقویت کنیم این وضعیت سبب شد که کارهایی را در استان از جمله برگزاری جشنواره‌ها و کارگروه‌هایی را برای حل مشکلات صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان تشکیل داده‌ایم.
ما در دهه فجر همه گونه جشنواره‌ای را برگزار کردیم اما از دانشمندان و فرهیختگان تقدیری انجام نشد و امیدوارم این شروع مبنایی باشد تا این جشنواره را در سطح ملی نیز برگزار کنیم.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا