Skip to content

افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه

وزیر علوم دکتر منصور غلامی بیان کرد: در شرایط پیش رو افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌‌ها باعث خالی شدن برخی از مراکز آموزش عالی پراکنده در سطح کشور به خصوص شهرستان‌های کوچک شده است.

دکتر غلامی در برنامه نشست هم اندیشی وزیر علوم و مدیران ستادی که صبح امروز در سالن اجتماعات وزارت علوم تشکیل شد اشاره کرد: با توجه به افت ورود داوطلبان به دانشگاه وظیفه ما این است که بتوانیم در راه رسیدن به آرمان های آموزش عالی کشور تا جایی که مقدور هست، تلاش‌کنیم.

ایشان بیان کرد: بدون هم اندیشی و شنیدن نظرات صاحبان اندیشه این کار اجرایی نشده و به خوبی پیش نمی‌رود، برای همین این برنامه امروز برگزار شد و این برنامه به صورت مستمر خواهد بود و ما حتما در طول اجرای برنامه‌های پیش روی وزارت علوم از نظرات صاحبنظران آموزش عالی بهره مند خواهیم شد.

وزارت علوم تحقیقات و فناوری

بررسی علل افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه

وزیر علوم اظهار کرد: آموزش عالی کشور در شرایط خاصی قرار‌دارد و نیاز به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های مهمی هست تا در شرایط خاص بتوانیم از دستاوردهای آموزش عالی بهره مند شده و جهت حرکت مان را طوری تنظیم کنیم که در روزها و سال‌های آینده علاوه بر حفظ دستاوردها، روند رو به رشد و موفقی را داشته‌باشیم.

غلامی ادامه داد: یکی از مهمترین مباحث آموزش عالی بحث ساماندهی آن است، چرا که در گذشته کمیت گرایی بر آموزش عالی غلبه یافته و توسعه یافته‌است و مراکز آموزش عالی ایجاد شده که بعضا حتی در زمان تشکیل شدن فاقد برنامه راهبردی بوده‌است. این مراکز بیشتر به دلیل افزایش داوطلبان آموزش عالی تشکیل شد که در شرایط فعلی که با افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه مواجه هستیم، نیاز به ساماندهی این مراکز است و ما بعضا شاهد خالی شدن برخی از این مراکز آموزش عالی هستیم که بیشتر آنها در شهرستان های کوچک قرار دارند.

ایشان گفت: بحث دیگری که در آموزش عالی مورد توجه است، این است که ما در سال‌های قبل در حوزه مقالات علمی و نشریات، آمارهای خوب و رشد علمی خوبی داشته‌ایم اما نقدی که بر ما وارد شده‌است، بحث حضور دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در حل مسائل و مشکلات جامعه کنونی هست.

وزیر علوم یادآوری کرد: هم اکنون کشور‌ما با چالش‌های بزرگی در سطح کشور مواجه است که گاهی سوال می‌شود چرا دانشگاه‌ها در این مسائل ورود نکرده و یا اینکه با تاخیر وارد شده‌اند، از موارد این چالش‌ها می‌توان به چالش محیط زیست، اشتغال، عدم توانایی دانش آموختگان در کارآفرینی و موارد دیگر اشاره‌کرد.

برنامه‌های آموزش عالی جهت رفع افت تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه

آقای غلامی در ادامه افزود: آموزش عالی کشور در سال‌های اخیر برنامه‌هایی داشته که در حوزه‌های مختلف در حال اجرا است که این برنامه ها نیازمند تقویت است که از این برنامه ها می‌توان به ساماندهی مراکز آموزش عالی و ساماندهی کنکور سراسری اشاره‌کرد که این موارد بدون نظرات و پیشنهادات استادان و کسانی که دلسوز آموزش عالی هستند، به خوبی پیش نخواهد رفت.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا