Skip to content

اجرای طرح “همترازی” و “دانشگاه پاک” در دانشگاه تربیت مدرس

معاون پژوهش‌ و فناوری دانشگاه تربیت مدرس از اجرای طرح «همترازی» در سال ۱۳۹۶ و طرح «دانشگاه پاک» همزمان با آن در سال ۱۳۹۷ در این دانشگاه خبر داد.
یعقوب فتح الهی افزود: این برنامه‌ها در جهت تحقق اهداف طرح تحول راهبردی دانشگاه تربیت مدرس در حوزه پژوهش که برای ۱۰ سال آینده درنظر گرفته شده و به تصویب هیات امنا رسیده است، به اجرا درمی آید.

ایشان زمان شروع اجرای این برنامه­‌ها را نیمه دوم سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و گفت: همترازی به این معناست که دانشگاه تربیت مدرس بتواند با انجام برنامه­‌های پژوهشی، توسعه فناوری و نوآوری پویا، همتراز دانشگاه­‌های برتر دنیا (که در هر نوع نظام رتبه­‌بندی دارای رتبه زیر ۲۰۰ هستند) قرار بگیرد.

یعقوب فتح الهی، از برخوردار بودن این هسته­‌ها از حمایت جدی دانشگاه به مدت ۳ سال خبر داد و افزود: میزان رشد این هسته‌­ها در سال سوم باید به اندازه‌­ای باشد که بتوانند از اقتصاد ایران (بنگاه‌­ها، شرکت­‌ها و بخش تولید) منابع مالی خود را تأمین کنند.

ایشان خاطرنشان کرد: این در حالی است که هسته‌های ذکر شده باید در سال چهارم و پنجم بتوانند منابع مالی خود را برای پژوهش­ و نوآوری از اقتصاد جهانی تأمین کنند؛ به عبارتی دیگر به دنبال جذب مشتری در اقتصاد جهانی باشند.

پاک اختصار پاسخگویی، اشتغالزایی، کارآمدی

معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس در شرح طرح دانشگاه پاک، افزود: پاک سرواژه واژه­‌های «پاسخ­گویی، اشتغال­زایی و کارآمدی» است؛ دانشگاه باید در برابر حل مشکلات جامعه پاسخ­گو باشد؛ دانشگاه باید دانشجویان را طوری راهنمایی و تربیت کند که بتوانند فضای اشتغال کشور را مدیریت کنند و در انتها اینکه دانشگاه باید وظایفش را طوری انجام دهد که کارها با وقت و هزینه مناسب و با دقت لازم انجام شود.

ایشان با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ سال خوبی برای بخش پژوهشی کشور نبود، افزود: منابع اقتصادی ما در سال ۱۳۹۶ دچار نوساناتی شد و این موضوع بر پژوهش دانشگاه‌­ها اثر منفی گذاشت. در سال‌های اخیر دانشگاه‌­ها و مراکز علمی کشورمان از نوسازی تجهیزات بی بهره‌­اند و با تجهیزات فرسوده‌­ای که متعلق به چند دهه گذشته است، کار می‌کنند. این موضوع به پویایی پژوهش آسیب می‌رساند و آن را عقب می‌اندازد.

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا