Skip to content
صنعت و دانشگاه‌ها

۸ هزار قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت

بر پایه اطلاعات گردآوری شده از سوی دستگاه‌های اجرایی کشور، تعداد قراردادهای منعقد شده میان صنعت و دانشگاه‌ها به ۸ هزار قرارداد دانشگاه‌‌ها با صنعت رسیده است.

آمار بیان شده بر اساس نتایج به‌دست آمده در کتابچه معرفی طرح‌های صنعتی برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در مورد قراردادهای بسته شده بین صنعت و دانشگاه طی سال‌های ۹۶‌و۹۷ است.

ناشز این کتابچه دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که هرساله قراردادهای برگزیده دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها را شناسایی می‌کند.

در این دفترچه آمده است که تعداد قراردادهای دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه در سال ۹۷ هشت هزار و دو مورد بوده که نسبت به سال ۹۶، ۳۲۷۹ مورد افزایش داشته است.

در این کتابچه ۹۰ طرح برگزیده دانشگاه‌ها و ۱۰ طرح برگزیده دستگاه‌های اجرایی معرفی و ارائه شده‌اند.

۸ هزار قرارداد دانشگاه‌‌ها با صنعت

در سال‌های گذشته رابطه بین فعالیت‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با مسائل و نیازهای روز کشور تقویت شده است. با این‌حال آمارها نشان می‌دهند که هنوز به میزان کافی از توانمندی‌های آن‌ها استفاده نمی‌شود.

این دفترچه از افزایش ۶ برابری مبلغ قراردادهای منعقد شده بین صنعت و دانشگاه بین سال‌های ۹۲ تا ۹۷ خبر می‌دهد.

تعداد پایان‌نامه‌های مرتبط با قراردادهای ارتباط دانشگاه و صنعت در سال‌های گذشته و بخصوص در سال ۹۷ افزایش داشته است. با این‌حال این تعداد هنوز با میزان ایده آل فاصله زیادی دارد.

وزارت علوم نیز اعلام کرده است که نسبت تعداد مجریان و کارفرمایان به تعداد قراردادهای ارتباط با صنعت و جامعه با اینکه در سال‌های ۹۶ و ۹۷ نسبت به سال‌های گذشته کاهش داشته اما در سال ۹۷ نسبت به سال گذشته خود شاهد افزایش بوده است.

افزایش ۳ درصدی پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حاکی از افزایش توجه جامعه دانشگاهی به مسائل و موضوعات صنعتی دارد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رقم قرارداد دانشگاه‌ها با صنعت در ۹ ماه سال ۹۸ را ۲۹ میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال ۹۷ رشد داشته است.

 

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا