رفتن به محتوای اصلی

برای اینکه یک فرصت شغلی را به دست آورید، مدرک تحصیلی شما کارکرد چندانی ندارد؛ بلکه نیاز است مهارت های ورود به بازار کار را داشته باشید. در این بخش، آنچه لازم است درباره انواع این مهارت ها و ویژگی آن‌ها بدانید ذکر شده است.

سه مفهوم دانش، مهارت و نگرش

مفاهیم یادگیری

بد نیست ابتدا مروری داشته باشیم بر سه مفهومی که در یادگیری نقش دارند.

  • دانش: آنچه در قالب مطالعه و دانشگاه می‌آموزید دانش است. دانش، اطلاعات کاربردی برای حل مسائل یک حوزه است. قابل انتقال بوده و در ذهن می‌ماند. در بازار کار، دانش مورد نظر در چند هفته و چند ماه اول به شما انتقال داده می‌شود. اما آنچه از شما انتظار دارند، مهارت است!
  • مهارت: توانایی انجام دادن خوب یک کار؛ به پشتوانه تجربه و تخصص را مهارت می‌گویند. مهارت‌ها معمولاً ذاتی نیستند، بلکه از طریق تمرین و تکرار به دست می‌آیند.
  • نگرش: نگرش می‌تواند تعیین کننده یا بیانگر شخصیت فرد باشد. نگرش از طریق تجربیات به‌دست می‌آید و بر فکر و عمل فرد تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، هنگامی که شما متوجه می‌شوید برای ورود به بازار کار، بیش از تحصیلات، مهارت‌های شما اهمیت دارد، نگرش شما نسبت به بازار کار تغییر می‌کند؛ در نتیجه زمان بیشتری برای کسب مهارت صرف خواهید کرد.

مهارت‌های هفتگانه فناوری اطلاعات (ICDL)

ابتدا تعریفی از این هفت مهارت و مجموعه آن داشته باشیم:

ICDL = International Computer Driving License به معنای گواهی‌نامه بین‌المللی راهبری کامپیوتر. این مهارت‌ها در سطح دنیا استاندارد شده‌اند و فردی که به آن‌ها مسلط باشد، در استفاده از رایانه «ماهر» خطاب می‌شود.

۱ – شناخت سخت افزار و مفاهیم امنیت

سخت افزار

در حوزه سخت‌افزار، دانش کافی نسبت به اینکه قطعات و وسایل کامپیوتری که با آن‌ کار می‌کنید چه ویژگی دارد؟ هر کدام چه استفاده‌ای می‌شود؟ در چه حالتی کارکرد بهتر دارند؟ تحت چه شرایطی آسیب می‌بینند؟

در حوزه مفاهیم امنیت، شناخت بدافزارها، انواع ویروس، تروجان، پورت‌های آسیب پذیر، شیوه‌های آلوده شدن سیستم و مراقبت از آن.

(آموزش کامل شناخت سخت افزار و مفاهیم امنیت)

۲ – اصول کاربری فناوری اطلاعات (کار با سیستم عامل Windows)

سیستم عامل

ویندوز یکی از سیستم عامل‌هایی است که رابط بین کاربر (استفاده کننده – یعنی شما!) و نرم افزارها و فایل‌هایی است که می‌خواهید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مبانی کار با سیستم عامل ویندوز شامل شناخت تقسیم‌بندی‌ها، انواع فایل‌ها، برنامه‌های کاربردی سیستم‌عامل

(آموزش کامل سیستم عامل Windows)

۳ – اصول کار با نرم افزار پردازشگر کلمات Microsoft Word

نرم افزار Word

بدون شک نرم افزار Word پرکاربردترین نرم افزار اداری است. چه برای نامه‌نگاری و چه برای تهیه گزارش‌ها، از این نرم افزار استفاده می‌شود.

آشنایی تایپ با نرم‌افزار Word، شیوه صفحه‌بندی و پرینت اسناد از جمله اصول کار با این پردازشگر کلمات هستند.

(آموزش کامل نرم‌افزار Word)

۴ – اصول کار با نرم افزار صفحه گسترده Microsoft Excel

نرم افزار excel

از اکسل هم برای حسابداری، هم برای نگهداری و پردازش اطلاعات و تهیه آمار استفاده می‌شود. اکسل دنیای وسیعی از فرمول‌ها، توابع و امکاناتی است که اگر به آن‌ها مسلط باشید، در رده برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد.

ورود اطلاعات، توابع، تصویرسازی، ترسیم نمودارها و … از جمله سرفصل‌های آموزشی اکسل هستند.

(آموزش کامل نرم‌افزار Excel)

۵ – اصول کار با نرم افزار ارائه Microsoft PowerPoint

نرم افزار PowerPoint

از پاورپوینت در دوران دانشجویی برای تهیه ارائه‌های کلاسی استفاده می‌شود. فایل ارائه جلسه دفاع نیز از جمله خروجی‌های پاورپوینت است!

از پاورپوینت نه تنها در ارائه‌های علمی، بلکه در معرفی کسب‌و‌کارها و خلاصه‌سازی مطالب نیز استفاده می‌شود.

(آموزش کامل نرم افزار PowerPoint)

۶ – اصول کار با نرم‌افزار بانک اطلاعاتی Microsoft Access

نرم افزار access

نرم‌افزار اکسس اگرچه جزیی از هفت مهارت ICDL محسوب می‌شود، اما تقریباً ۹۵ درصد کسانی که ادعای دانستن ICDL را دارند، مقدمات کار با Access را بلد نیستند! این نرم افزار نسبت به تولید بانک‌های اطلاعاتی جهت استفاده اداری، تحت وب و … اقدام می‌کند.

آشنایی با ساختار اکسس، کار با Query در اکسس، کار با اکسس در C# و … از جمله سرفصل‌های آموزشی این نرم افزار هستند.

(آموزش کامل نرم افزار Access)

۷ – اصول استفاده از اینترنت

اینترنت

استفاده از اینترنت صرف توانمندی جستجوی در گوگل نیست. صرف چک کردن ایمیل هم نیست. خود این دو، دانش گسترده‌ای هستند که بسیاری از کاربران اینترنت آن‌ها را نمی‌دانند.

آشنایی با شبکه و ساختار اینترنت، اصول جستجو در گوگل، تسلط کامل بر کار با پست الکترونیک، آشنایی با شبکه‌های اطلاعات علمی و … از جمله اصول استفاده از اینترنت به شمار می‌روند.

(آموزش کامل اینترنت)

مهارت‌های ارتباطی

بیش از ۸۰ درصد زمان بیداری ما در طول شبانه‌روز صرف ارتباطات می‌شود. این ارتباطات در قالب صحبت حضوری با دیگران، صحبت تلفنی، مذاکره، مکاتبه، ارتباط از طریق فضای مجازی و … است. اما واقعیت آن است که درصد کمی از افراد، مهارت‌های ارتباطی در سطح مناسبی دارند.

۱ – مکاتبات اداری

مهارت مکاتبات اداری

در کشورهای توسعه‌یافته و همچنین سازمان‌ها و شرکت‌های حرفه‌ای، بیش از ۷۰ درصد ارتباطات از نوع کتبی است. بدین جهت، تمامی رده‌های شغلی یک سازمان (از مدیران تا کارشناسان) لازم است که دانش مکاتبات اداری را داشته باشند.

نامه نگاری اداری، نگارش صورتجلسات، نگارش گزارش و شرح رویدادهای سازمان، از جمله مهارت‌های مکاتبات اداری به شما می‌روند.

(آموزش کامل مکاتبات اداری)

۲ – ارائه موثر

ارائه موثر

ارائه موثر به توانمندی فرد در بیان مطالب مورد نظر وی گفته می‌شود. این ارائه ممکن است در یک گفتگوی رو در رو، در یک جلسه کاری، در یک جلسه دفاع یا هر جای دیگر باشد.

پیش نیازهای یک ارائه موثر خود، اعتماد به نفس، مهارت کار با پاورپوینت، آشنایی با زبان حرکات بدن و … است.

(آموزش کامل ارائه موثر)

۳ – مهارت مذاکره

مذاکره

مذاکره یکی از مهارت‌های پیشرفته حضور در بازار کار است. اگرچه، خود به‌عنوان یکی از مهارت‌های ورود به بازار کار نیز شناخته می‌شود؛ چرا که در جلسه مصاحبه شغلی، شما نیاز به دانستن فن مذاکره دارید.

(آموزش کامل مهارت مذاکره)

برگشت به بالا