Skip to content
فرایند استخدام

استخدام در یک مجموعه معتبر و پایدار، هدف نهایی دانشجویان و فارغ التحصیلان است. در دهه اخیر، فرایند «یافتن فرصت‌های شغلی» و «ارائه رزومه» برای دعوت به «مصاحبه»، از حالت سنتی (آگهی روزنامه و مراجعه حضوری) به شیوه مدرن (آگهی‌های اینترنتی و ارسال رزومه از طریق ایمیل) تغییر یافته است.

گام‌های استخدام

گام ۱ - مسیریابی شغلی

مسیریابی شغلی

مسیریابی شغلی نخستین و مهمترین گام برای پیدا کردن یک شغل مناسب است که کمترین استفاده از آن می‌شود! به همین خاطر، تعجبی ندارد که افراد نمی‌توانند استخدام شوند یا شغل مطلوب خود را پیدا کنند.

شما می‌توانید فایل آموزشی مسیریابی شغلی را از سامانه یادگیری سازمان بین‌المللی دانشگاهیان دریافت کنید.

گام ۲ - تدوین رزومه شغلی

رزومه شغلی

اگر قصد دارید به عنوان یک کارشناس، متخصص یا مدیر در جایی استخدام شوید، حتماً نیاز به تدوین رزومه شغلی حرفه‌ای برای خود دارید. صرفاً مشاغلی به ارائه رزومه نیاز ندارند که ظاهر فرد (مانند فروشنده) یا توانمندی‌های جسمانی و فیزیکی (مانند نگهبان و راننده) مهم است، در غیر این صورت، برای بررسی سوابق شما و ارزیابی اولیه توانمندی‌ها، رزومه نقش تعیین کننده دارد.

در هر نوبت آگهی یا فراخوان استخدام، ده‌ها رزومه برای مرکز مربوطه از طرف افراد مختلف ارسال می‌شود که بنابه آمار، حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آن‌ها به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند. به همین خاطر، اگر می‌بینید برای شرکت‌ها و مجموعه‌های زیادی رزومه خود را ارسال کرده‌اید و با شما تماس نگرفته‌اند، بهتر است بازنگری اساسی در رزومه خود داشته باشید.

همچنین، در صورتی که عضو سازمان هستید می‌توانید از مشاوره رایگان رزومه شغلی برخوردار شوید.

گام ۳ - مصاحبه استخدامی

انتخاب استخدام

مصاحبه استخدامی سخت‌ترین و مهمترین گام در فرایند استخدام است. در جریان مصاحبه استخدامی، به طور معمول از میان ۱۰ تا ۱۵ نفری که به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوند، ۱ تا ۲ نفر استخدام خواهند شد.

در اینجا، ممکن است با وجود داشتن یک رزومه کاملاً قوی و حرفه‌ای، بارها به جلسه مصاحبه دعوت شوید اما هیچ‌گاه پاسخ مثبتی برای استخدام دریافت نکنید.

گام ۴ - قانون و قرارداد کار

قانون کار

در صورتی که در گام سوم موفق عمل کنید، معمولاً برای یک دوره آزمایشی یک تا سه ماهه دعوت به کار خواهید شد و پس از آن، لازم است تا قرارداد مدت معین میان شما و کارفرما بسته شود. این قرارداد معمولاً بین ۳ تا ۱۲ ماه خواهد بود.

به عنوان فردی که در مجموعه‌ای شاغل به کار می‌شود، دانستن حقوق و تکالیفی که دارید بسیار مهم است. از این رو، لازم است به قانون کار مسلط باشید و ریزه‌کاری‌های قراردادهای کاری را نیز بدانید.

سه شرط متداول استخدام

سه شرط استخدام

در بیشتر آگهی‌های استخدامی، ۳ شرط پر رنگ به چشم‌ می‌خورد که با احراز این شرایط، شانس شما به مراتب بالاتر خواهد رفت. ببینیم چه وضعیتی دارید؟

1 - داشتن سابقه کار

داشتن سابقه کار، یکی از متداول‌ترین شروط آگهی‌هاست. چرا؟ خیلی ساده است! کارفرما به‌دنبال نیروی کار صفر کیلومتر نیست!

چه باید کرد؟ سه پیشنهاد برای شما داریم:

  • در دوران دانشجویی شروع به کار پاره‌وقت کنید.
  • حتماً در دوران تحصیل، کارآموزی داشته باشید.
  • از بیمه دانشجویی برای ایجاد سابقه کار استفاده کنید.

2 - سن کمتر از ۳۰ سال

کارفرمایان اصولاً تمایل به استخدام فردی دارند که بتوانند روی آن سرمایه‌گذاری کرده و حداقل ۵ تا ۱۰ سال با وی همکاری داشته باشند.

البته این شرط برای مشاغل مدیریتی، کمرنگ‌تر می‌شود. اما به یاد داشته باشید با افزایش سن، شانس استخدام شما کمتر خواهد شد.

3 - تسلط کافی بر زبان انگلیسی

صرف نظر از نوع شرکت یا مجموعه‌ای که قرار است در آن کار کنید و حتی بدون در نظر گرفتن نوع شغل شما، تسلط بر زبان انگلیسی یکی از امتیازات فوق‌العاده مثبت در جذب شما محسوب می‌شود.

وضعیت زبان شما تعریفی ندارد؟ می‌توانید از دوره‌های حرفه‌ای زبان انگلیسی Hi English به صورت رایگان استفاده کنید. البته لازم است دانشجو باشید و در سامانه دانشگاهیان ثبت نام کنید.

بیشترین آگهی استخدام برای چه شغلی است؟

بیشترین استخدام

۱ – کارشناس فروش

کمتر شرکت و مجموعه‌ای است که به دنبال کارشناس فروش نباشد! می‌دانید چرا؟ به‌علت اینکه آن‌ها محصول یا خدمت آماده‌ای دارند، اما به‌دنبال مشتری بیشتر هستند.

کارشناس فروش ممکن است برای ارتباط با مشتریان داخلی یا خارجی باشد. در هر دو صورت، تسلط بر نرم‌افزارهای اداری مانند مجموعه Office یکی از شروط استخدام در این موقعیت کاری است. همچنین برای کارشناس فروش خارجی، تسلط بر زبان انگلیسی شرط لازم است.

روابط عمومی مناسب، داشتن مهارت‌های ارتباطی، آگاهی بر قوانین مرتبط و فن بیان مناسب، معمولاً مهارت‌های دیگری است که از این کارشناس انتظار می‌رود.

۲ – کارشناس تولید محتوا

اگر به ۱۰ سال پیش برگردیم، چنین عنوان شغلی تقریباً وجود نداشت! اما امروزه، بیشتر مجموعه‌ها به‌خصوص استارت‌آپ‌ها به‌دنبال استخدام چنین فردی هستند.

کارشناس تولید محتوا، نسبت به ایجاد محتوای متنی، تصویری، ویدئویی، تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی برای وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و اقلام تبلیغاتی شرکت اقدام می‌کند.

به‌همین خاطر، چنین فردی باید تسلط کافی بر نرم‌افزار Word، آشنایی با نرم‌افزار Photoshop و شناخت کافی از شبکه اینترنت داشته باشد.

۳ – کارمند اداری

اگر شرکتی صرفاً ۱ نفر نیروی کار داشته باشد، آن فرد کارمند اداری است! البته کارمند اداری طیف گسترده‌ای از منشی تا کارشناسان ارتباط با مشتریان را شامل می‌شود و یک عنوان عمومی است.

کارمند اداری اصولاً به صورت تمام‌وقت استخدام می‌شود و مهارت‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان اولویت استخدامی چنین فردی مطرح است.

برگشت به بالا