Skip to content
انتخاب رشته 98

انتخاب رشته ۹۸

پس از ماه‌ها تلاش برای آمادگی آزمون سراسری (کنکور) و طی کردن آن، اینک نوبت به انتخاب رشته ۹۸ رسیده است. بخشی که اهمیت آن شاید حتی بیشتر از خود آزمون باشد! چه اینکه یک اشتباه در انتخاب رشته، می‌تواند تمام مسیر آینده علمی و شغلی و زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهد.

از کجا شروع کنیم؟

شروع انتخاب رشته

ابتدا لازم است دفترچه انتخاب رشته را دانلود کنید. توصیه می‌کنیم که خط به خط دفترچه را مطالعه کنید. برای آن‌ها که طی ماه‌های پیش از کنکور زحمت حفظ کردن کتاب‌ها، تئوری‌ها و فرمول‌های زیادی را کشیده‌اند، خواندن چند صفحه دفترچه کار سختی نیست. اگر آنقدرها هم درس خوان نبوده‌اید و کتابی به آن صورت نخوانده‌اید(!) برای این یکی کمی وقت بگذارید.

بخش دوم دفترچه، به کد رشته‌ها اختصاص دارد. اولین سوال این است که در کدام زیر گروه رتبه بهتری کسب کرده‌اید. با زیرگروه‌ها آشنایی دارید؟

رتبه در کشور، منطقه و زیر گروه‌ها

رتبه در منطقه

اصل کنکور در چهار گروه «انسانی»، «تجربی»، «ریاضی» و «هنر و زبان» برگزار می‌شود و شما قاعدتاً در یکی از این گروه‌ها شرکت کرده‌اید.

در کارنامه آزمون سراسری ۹۸ به شما چند رتبه نمایش داده خواهد شد. متاسفانه بسیاری از داوطلبان، با جزئیات مربوط به این رتبه‌ها آشنا نیستند و در انتخاب رشته خود آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند.

رتبه در کشور

رتبه در ایران

این رتبه بیانگر آن است که بین تمام داوطلبان (حدود ۵۰۰ هزار داوطلب به‌طور میانگین در سه گروه اصلی) چندم شده‌اید؟ اینکه این رتبه به چه صورت به دست می‌آید بحث و فرمول پیچیده‌ای است که در اینجا به آن نمی‌پردازیم. صرفاً این را بدانید که رتبه کشوری معمولاً جهت اطلاع خودتان است و به جز رتبه‌های خیلی بالا، چندان مورد استناد قرار نمی‌گیرد.

رتبه در منطقه

رتبه در منطقه

اصولاً این رتبه اهمیت بیشتری دارد. چرا که ملاک پذیرش داوطلبان در دانشگاه، بر اساس رتبه منطقه آنان است. بسته به محل زندگی شما و شرایط برخورداری آن، در منطقه ۱، ۲ یا ۳ جای خواهید گرفت و رتبه شما با داوطلبان در همان منطقه مقایسه خواهد شد. با توجه به اینکه ملاک محاسبه رتبه منطقه، در هر یک از سه منطقه جغرافیایی است، بنابراین طبیعی خواهد بود که رتبه منطقه شما حدود یک سوم رتبه کشوری‌تان باشد. به‌عنوان مثال، اگر رتبه کشوری شما ۶۵۰۰ باشد، رتبه‌تان در منطقه حدود ۲۲۰۰ خواهد بود.

رتبه در زیر گروه

رتبه زیر گروه

اما مهمتر از همه که کمتر به آن توجه می‌شود، رتبه شما در زیر گروه است! زیر گروه‌ها برای تخصصی‌تر شدن ارزیابی در هر رشته وجود دارند. به عنوان مثال، اگر شما در آزمون علوم انسانی شرکت کرده‌اید و درصد درس عربی را بالا زده‌اید، در زیر گروه حقوق رتبه بهتری کسب می‌کنید و در صورتی که ریاضی و اقتصاد را بالا زده باشید، در زیر گروه مدیریت رتبه بهتری کسب خواهید کرد. توجه به زیر گروه در انتخاب رشته و درصد پذیرش در آن رشته (یا گروه رشته‌ها) بسیار مهم است!

دو راهی‌های تصمیم گیری

در انتخاب رشته ۹۸ بر سر دو راهی‌های تصمیم گیری قرار خواهید گرفت. در انتخاب مسیر مناسب، نهایت دقت را به خرج دهید. در اینجا، چند دو راهی را ذکر کرده‌ایم.

روزانه یا شبانه؟

انتخاب رشته 98

یکی از بزرگترین دو راهی‌ها در انتخاب رشته، انتخاب میان روزانه و شبانه است. ممکن است نتایج احتمالی قبولی شما به صورت فرضی به شکل زیر باشد:

  • رشته مدیریت دولتی – دانشگاه تهران – شبانه
  • رشته مدیریت دولتی – دانشگاه شهرستان – روزانه

یعنی فرض کنید که احتمال قبولی شما در دو گزینه بالا وجود دارد. طبیعی است که شما رتبه لازم برای مدیریت دولتی روزانه دانشگاه تهران را ندارید. پس بین شبانه دانشگاه تهران (و پرداخت هزینه تحصیل) و روزانه دانشگاه شهرستان (بدون هزینه شهریه، اما دانشگاه درجه پایین تر) باید یکی را انتخاب کنید.

بدیهی است انتخاب فوق، بسیار پیچیده است و به سادگی نمی‌توان فرمولی برای آن ارائه کرد. توانایی دانشجو یا خانواده در پرداخت هزینه شهریه شرط تعیین کننده‌ای است که نباید آن را نادیده گرفت. اگرچه، معمولاً دانشگاه‌های دولتی و صندوق رفاه وزارت علوم نسبت به پرداخت وام شهریه اقدام می‌کنند.

شهر خودم یا زندگی در خوابگاه؟

انتخاب رشته خوب یا بد؟

زندگی در شهر دیگر به احتمال زیاد با انگیزه رفتن به دانشگاه بهتر یا رشته مورد علاقه‌ای است که در شهر خودتان وجود ندارد. در غیر این صورت، چندان منطقی به نظر نمی‌رسد که برای تحصیل در رشته‌ای که در شهر خودتان هم با کیفیت ارائه می‌شود، بار سفر ببندید و برای چند سال روانه شهر دیگری شوید! در این رابطه نمی‌توان قضاوتی کرد که زندگی در شهر دیگر، الزاماً خوب است یا بد؟ همه چیز بستگی به خودتان دارد! اینکه آیا با زندگی خوابگاهی کنار می‌آیید یا نه؟ دوری از خانواده را چطور تحمل می‌کنید؟ آیا با مساله رفت و آمد راحت هستید؟ مهمتر از همه، مجموع هزینه‌های زندگی در شهر دیگر را به چه صورت مدیریت خواهید کرد؟

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا