ساختار آزمون جامع

شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه‌ای به معاون آموزشی وزارت بهداشت، ساختار آزمون جامع دکتری تخصصی (PhD) شد.

این درخواست با هدف ارتقای کیفیت آموزش دکتری تخصصی و سنجش دقیق‌تر توانمندی‌های پژوهشی دانشجویان مطرح شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، کمیته تحصیلات تکمیلی شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران در نامه‌ای رسمی به دکتر سید جلیل حسینی، معاون آموزشی وزارت بهداشت، تاکید کرد که آزمون جامع دکتری تخصصی در شکل فعلی خود معیار مناسبی برای ارزیابی توانایی‌های دانشجویان نیست و باعث افزایش استرس، فشار روحی و اتلاف زمان آن‌ها می‌شود.

دلایل درخواست بازنگری

۱. عدم تطابق با استانداردهای جهانی:

در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر جهان، ارزیابی دانشجویان دکتری تخصصی بر مبنای فعالیت‌های علمی، پژوهشی و دستاوردهای تحقیقاتی است و آزمونی مشابه با آن‌چه در ایران برگزار می‌شود، وجود ندارد.

۲. افزایش استرس و فشار روحی:

آزمون جامع در شکل فعلی خود باعث افزایش استرس و فشار روحی دانشجویان می‌شود و زمان زیادی از آن‌ها را به جای تمرکز بر پژوهش، صرف آماده‌سازی برای آزمون می‌کند.

۳. عدم سنجش دقیق توانمندی‌های پژوهشی:

این آزمون معیار مناسبی برای سنجش توانایی‌های یک دانشجوی دکتری تخصصی پیش از ورود به مرحله پژوهشی نیست.

پیشنهادات شورای صنفی

شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیشنهاد کرده است که به جای آزمون جامع، معیارهای دیگری برای ارزیابی دانشجویان دکتری تخصصی در نظر گرفته شود.

از جمله این پیشنهادات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. شرط معدل:

استفاده از معدل دانشجو به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی.

۲. ارائه مقاله علمی:

الزام دانشجویان به ارائه مقاله‌های علمی معتبر در مجلات داخلی و بین‌المللی.

۳. طرح تحقیقاتی:

ارزیابی دانشجویان بر اساس طرح‌های تحقیقاتی که ارائه می‌دهند.

۴. مصاحبه علمی تخصصی:

برگزاری مصاحبه علمی تخصصی در راستای حوزه پژوهشی دانشجو.

جمع‌بندی

شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم بازنگری در شیوه برگزاری آزمون جامع دکتری تخصصی، خواستار جایگزینی معیارهای علمی و پژوهشی به جای این آزمون شده است.

این اقدام می‌تواند گامی مهم در جهت ارتقای کیفیت آموزش دکتری تخصصی و کاهش فشارهای روحی و روانی دانشجویان باشد.

با توجه به پیشنهادات ارائه‌شده، انتظار می‌رود وزارت بهداشت به این درخواست رسیدگی کرده و تغییرات لازم را در نظام ارزیابی دانشجویان دکتری تخصصی اعمال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه