Skip to content

علاج مشکلات باید از راه دانشگاه‌ها پیگیری شود- ماموریت‌های خاص توسعه‌ای به مراکز علمی جدید محول خواهد شد.

دکتر منصور غلامی، در جشن یکصدمین سالگرد تأسیس دانشگاه خوارزمی صبح امروز (شنبه ۴ اسفند ماه ۹۷) با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، رؤسای پیشین دانشگاه، اساتید و پیشکسوتان و همچنین دانشجویان در سالن ابوریحان دانشگاه خوارزمی برگزارشد، با تاکید بر اینکه اولین دانشگاه جهان در ایران قرار دارد، گفت‌: مطابق تصویب یونسکو اولین دانشگاه جهان در دزفول قرار داشته که در واقع دانشگاه جندی شاپور با قدمت ۱۷۳۵ سال توانسته است از طرف نهاد بین‌المللی یونسکو که سخت گیری‌های خاصی در تعیین قدیمی‌ترین و اولین دانشگاه دارد، به عنوان اولین ثبت شود و ما نیز نباید این موقعیت و فرصت را از دست بدهیم.

ماموریت‌های خاص توسعه‌ای

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه عنوان اولین دانشگاه جهان به خود اختصاص داده‌ایم، اما ما هنوز فاصله‌های زیادی با مطلوب داریم و در دوره‌های قاجار، پهلوی و … با مشکلات در زمینه آموزش عالی مواجه شدیم و نتوانستیم نهادهای دانشگاهی را آن طور که باید با موفقیت پیش ببریم.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین با اشاره به دستاوردهای آموزش عالی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت‌: خوشبختانه طی این چند دهه توانسته‌ایم متخصصان، مدیران، دانش آموختگان و مسئولین زیادی را توسط دانشگاه‌های خود تربیت کنیم و تحولات بسیار مثبتی در این دوره روی داده است به گونه‌ای که از لحاظ جایگاه علمی ایران رتبه ۱۶ جهان را به خود اختصاص داده است و این رتبه طبق بررسی‌های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ به رتبه ۱۵ می‌رسد و باید تلاش‌های بسیاری نیز برای رشد علمی و کسب جایگاه برتر داشته باشیم.

دکتر منصور غلامی در بخش دیگری از این مراسم، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تلاش می‌کنیم در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به سمت تأثیرگذاری در حوزه‌های کارآفرینی، شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و … پیش رویم و دانشگاه‌های ما باید جامعه محور باشند و بتوانند در جامعه حضور داشته باشند و این حرکت نیز از سوی این مراکز در حال حاضر آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به تشکیل خوشه‌های علمی در دانشگاه‌ها، یادآور شد: این خوشه‌ها به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادات برای حل مشکلات جامعه تشکیل شده است و پیشنهادات خوبی نیز از سوی این مراکز به مسئولین دولت در زمینه‌های مختلف ارائه می‌شود. ضمن اینکه دانشگاه‌های ما ارتباطات خوبی با سایر وزارت‌خانه‌ها و نهادها در قالب ایجاد قراردادهای تحقیقاتی – پژوهشی منعقد کرده‌اند و به سرانجام رسیدن این حرکت‌ها نیاز به حمایت‌های هر چه بیشتر از سوی دولت دارد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه علاج همه مشکلات جامعه تنها از طریق دانشگاه‌ها قابل پیگیری است، در این ارتباط، بیان کرد: اگر به این موضوع بی توجهی شود مسیر طولانی را به بیراهه می‌رویم.

وی همچنین به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرای برنامه ششم توسعه کشور، اشاره کرد و گفت‌: در غالب این مصوبه ما طرحی اولیه‌ای با عنوان «ساماندهی آموزش عالی» آماده کرده‌ایم و معتقد هستیم که تجزیه کردن دانشگاه‌ها موجب ضعف این مراکز خواهد بود و تنها با هم‌افزایی و تجمیع امکان استفاده هر چه بیشتر از توانمندی‌های آنها اتفاق خواهد افتاد. از این رو اتصال مراکز علمی متمرکز در استان‌ها محور اصلی ساماندهی خواهد بود.

دکتر منصور غلامی خاطر نشان کرد: اجرای ساماندهی مراکز آموزش عالی الزاما به معنای اقدام فیزیکی این مراکز نیست و ما تلاش داریم شبکه علمی در بین مراکز آموزش عالی به منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر و حرکت در راستای مأموریت‌های خاص علمی و توسعه‌ای را ایجاد نماییم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان بر ضرورت توجه بیش از پیش دولت به مراکز آموزش عالی، تاکید کرد و در این رابطه خاطر نشان کرد: مراکز آموزش عالی کشور نیازمند تقویت و توسعه زیر ساختهای علمی است اگر چه ما از نظر نیروی انسانی کمبودی نداریم، ولی نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت به این مراکز هستیم.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا