Skip to content
کوتاه شدن کارشناسی ارشد

پیشنهاد کوتاه شدن کارشناسی ارشد بررسی می‌شود

کوتاه شدن کارشناسی ارشد پیشنهادی است که سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه داده است. کوتاه شدن کارشناسی ارشد پیشنهادی است که سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی ارائه داده است.

کوتاه شدن کارشناسی ارشد

رضا نقی زاده در اجلاس معاونان آموزشی که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد گفت: از دو بعد به آموزش عالی در حوزه برنامه‌ریزی می‌پردازیم. بعد اول روندهایی است که در دانشگاه‌های جهان وجود دارد و برنامه‌ای که دفتر آموزش عالی در این خصوص در نظر گرفته شده است.

وی گفت: مشکل اصلی کشور ما بیکاری است، برخی از رشته‌ها به علت بیکاری در حال از بین رفتن است. رشته‌هایی هستند که دانش آموختگان بیکار زیادی دارد و یا در رشته‌های دیگر مشغول به کار هستند.

نقی زاده ادامه داد: از برنامه‌هایی که قصد اجرای آن را داریم، دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حرفه‌ای هستند. در برنامه درسی هر رشته‌ای ۲۰ تا ۲۲ واحد دروس عمومی و تعدادی دروس تخصصی و اصلی هستند و ما باید بین این دروس و بازار کار ارتباط ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در مطالعاتی که بین ده رشته انجام دادم به این نتیجه رسیدم که می‌تونیم ۴۰ واحد رشته‌ها را به بخش اختیاری ارجاع دهیم و تعداد واحدها را کم کنیم و فضا را برای پکیج دروس دیگر باز کنیم.

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی اضافه کرد: طرح دیگری نیز داریم که در آن طرح دروس به صورت آمایشی و ماموریت گرایی ایجاد می‌شود به این شکل که مثلا درس تولید بذر۲ یکی از دروسی است که داریم، باید اول هدف این درس تعیین شود و با توجه به منطقه‌ای که دانشگاه دارد این ماموریت به آن منطقه داده شود.

وی در آخر گفت: دوره کارشناسی ارشد دوره‌ای طولانی است و باید معاونان آموزشی دانشگاه‌ها در این زمینه کمک کنند و برای کاهش این دوره چاره‌ای بیاندیشند. البته پیشنهاداتی برای کوتاه شدن این دوره داده شده که مثلا بجای دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته، دوره ارشد پیوسته و دکتری مستقیم بهبود بخشیده شود.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا