آینده آموزش با هوش مصنوعی آینده آموزش با هوش مصنوعی نیازمند حضور فعال استادان ایرانی در سیاستگذاری، تحلیل و تولید مدلهای بومی و میانرشتهای است.
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه عنوان کرد که هوش مصنوعی تنها ابزار فناورانه نیست؛ بلکه پدیدهای تمدنی است که حوزههای فرهنگ، سیاست، اخلاق، رسانه و هنر را به شکل عمیق متحول میکند. وی در نشست تخصصی مشترک معاونتهای علمی، مهندسی، هنر و علوم انسانی، به نقد نگاه سطحینگر به هوش مصنوعی پرداخت که موجب غفلت از ظرفیتهای آن در کشور شده است.
الگوریتمها و تأثیر اجتماعی
اکبر نصراللهی با تاکید بر نقش پررنگ الگوریتمهای هوشمند در تحولات رسانهای، گفت: پلتفرمها با بهرهگیری از فناوریهای توصیهگر و تولید محتوا، مسیرهای فکری کاربران را شکل میدهند. اگر این فرآیندها بدون ارزیابی علمی هدایت شوند، خطراتی مانند سانسور هوشمند، تضعیف هویت فرهنگی، مهندسی افکار عمومی و نفوذ اطلاعاتی را بههمراه خواهند داشت.
لزوم حکمرانی هوشمند فرهنگی
وی با اشاره به گسترش بیسابقه هوش مصنوعی در بازتعریف مفاهیم قدرت، سبک زندگی و نظامهای ارزشی، اظهار کرد: بهرهبرداری صحیح از این فناوری در گرو حکمرانی فرهنگی هوشمند و توسعه رسانههای ملی است که به عدالت و هویت انسانی توجه دارند.
نقش فعال استادان ایرانی
نصراللهی تأکید کرد که مقابله با هوش مصنوعی نه عملی است، نه منطقی. بلکه تنها راهبرد مؤثر، شناخت عمیق و ایفای نقش فعال در این عرصه جهانی است. وی خواستار کنار گذاشتن پروژههای مقطعی و حرکت بهسوی ساختارهای پایدار و تعاملمحور شد.
همکاری میانرشتهای ضروری است
رئیس دانشکدگان هنر و رسانه بر ضرورت شکلگیری گفتمان مشترک میان رشتههای انسانی و مهندسی تأکید کرد. وی گفت: استادان علوم انسانی باید با مفاهیم الگوریتمیک، یادگیری ماشین و تولید محتوای هوشمند آشنا شوند. استادان مهندسی نیز پیامدهای فرهنگی و اجتماعی این فناوری را مدنظر قرار دهند.
طراحی دورههای آموزشی هوشمند
وی پیشنهاد طراحی دورههایی مشترک برای ارتقای دانش میانرشتهای استادان دانشگاه را مطرح کرد. در این دورهها، علوم انسانی با پردازش زبان طبیعی و مدلهای زبانی آشنا میشوند و رشتههای فنی با موضوعاتی مانند فلسفه فناوری، روایتسازی و جنگ شناختی.
توسعه مدلهای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی
نصراللهی در پایان خواستار تولید مدلهای زبانی، تصویری و رسانهای مطابق با هویت ملی و اسلامی شد. وی افزود: کشور نباید مصرفکننده الگوریتمهای جهانی باشد، بلکه با همکاری میانرشتهای باید مسیر توسعه فناوریهای بومی را در حوزه عملیات روانی، سواد رسانهای و روایتگری دنبال کند.