الزام دو وزارتخانه برای ارائه برنامه اشتغال دانشجویان در دستور کار قرار گرفت. دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه ستاد اجرایی از سوی اعضا پیشنهاداتی در زمینه ورود ستاد اجرایی به بیانیه مقام معظم رهبری ارائه شد، گفت: در جلسه آتی این شورا پیشنهادات جمعبندی و نتیجهگیری خواهد شد.
دکتر منصور کبگانیان، در حاشیه یکصد و پانزدهمین جلسه شورای ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران بیانیه مقام معظم رهبری را از موضوعات پیش از دستور این جلسه عنوان کرد و افزود: در این جلسه در خصوص اهمیت این بیانیه و نحوه ورود ستاد اجرایی نقشه به آن بحث و مبادله نظر شد.
روند ورود دانشجویان ایرانی مقیم خارج به کشور:
دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشوربیان کرد: گزارش شماره ۲۰ تحولات علم و فناوری را از موضوعات اصلی جلسه نقشه جامع علمی کشور نام برد در این زمینه گزارشی از روند ورود دانشجویان ایرانی مقیم خارج ارائه شد.
وی با بیان اینکه در این گزارش مقایسهای با سایر کشورهای منطقه در این زمینه صورت گرفت، اظهار شد: در این زمینه نگرانیهایی وجود دارد.
راهاندازی سامانه ای برای پایش اشتغال پذیری دانشجویان:
دکتر منصورکبگانیان، توسعه ICT و جایگاه ایران در رتبههای جهانی را از دیگر گزارشهای ارائه شده در این جلسه بیان کرد و خاطر نشان شد: در جلسات قبل آمارهایی از سوی دستگاههایی چون وزارتخانههای علوم، بهداشت و صنایع و سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار ایران گزارشهایی در زمینه اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهها و آسیبهای آن ارائه شده بود.
وی افزود: برای برطرف کردن آسیبهای حوزه اشتغال فارغالتحصیلان سند و مصوبهای لازم بود که پیش نویسی با عنوان « سیاستهای اجرایی و ضوابط اجرایی اشتغال دانش آموختگان » پیشنهاد شد.
دکتر کبگانیان با بیان اینکه این پیش نویس شامل ۹ ماده و چندین تبصره است، ادامه داد: ماده یک این پیش نویس مصوب شد که بر اساس آن مقرر شد وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامههای اجرایی خود را در ۳ محور ارائه دهند و این برنامه باید معطوف به اهداف، برنامه ها و بودجه لازم برای اجرای این برنامه باشد.
دبیر ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور با اشاره به محور های این برنامه خاطر نشان کرد: محور اول بازنگری در تعداد و ظرفیت رشتهها و گرایش های تحصیلی است.
به گفته وی، بازنگری رشتههای تحصیلی با توجه به ظرفیت های بازار کار، جنسیت و برنامههای توسعه کشور انجام میشود.
وی محور دوم را راهاندازی سامانه ملی اشتغال پذیری دانشجویان در مدت یک سال از سوی وزارت علوم و بهداشت عنوان کرد و یادآور شد: دانستن این موضوع که هر دانشگاهی چه تعداد از فارغالتحصیلانش اشتغال مناسب دارند بسیار با اهمیت است تا در صورتی که اشتغال پذیری دانشگاهی ضعیف است نسبت به رشتهها و گرایش های خود تجدید نظر کند. از این رو راهاندازی این سامانه بسیار مهم است.
دبیر ستاد راهبردی نقشه جامع علمی کشور، ترغیب و هدایت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به رصد سالانه اشتغال دانش آموختگان و ارتقا آن را از دیگر محورها اعلام و تاکید کرد: از دو وزارتخانه علوم و بهداشت خواسته شده است که ظرف مدت ۴ ماه گزارش برنامههای خود را در این ۳ محور ارائه دهند.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد: این برنامه در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوب شود.