ضرورت بازنگری در آموزش تخصصی پزشکی در نشست اخیر وزارت بهداشت، تأکید شد که بازنگری سیاستگذاری آموزش پزشکی باید بر اساس نیازهای واقعی نظام سلامت کشور صورت گیرد و به تقویت مهارتهای پایهای و تعادل رشتههای تخصصی بینجامد.
محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در نشست با اعضای هیأت ممتحنه رشتههای فوق تخصصی، خواستار اصلاح سیاستگذاریهای آموزشی شد. وی با اشاره به دغدغههای مطرحشده از سوی رئیسجمهور، گفت: سیاست گذاریها باید با اولویتهای سلامت مردم همسو باشد و پاسخگوی نیازهای فعلی کشور باشد.
چالشهای توسعه نامتوازن رشتههای تخصصی
وزیر بهداشت هشدار داد که توسعه بدون برنامه در رشتههای فوقتخصصی میتواند موجب ضعف در تأمین نیروی انسانی در حوزههای عمومی و پایهای شود. این ناهماهنگی در بحرانها و شرایط اضطراری کشور، آسیبزا خواهد بود.
تحلیل تجربیات بینالمللی و افت مهارتهای پایه
در کشورهایی که تمرکز صرف بر آموزش تکنولوژیهای پیشرفته بوده، پزشکان مهارتهای اولیه مانند جراحی باز را از دست دادهاند. ظفرقندی خواستار توجه به ارتباط منطقی بین آموزش تخصصی و توانمندیهای بالینی شد.
نقش سیاستگذاری مشارکتی هیأتهای ممتحنه
ظفرقندی تصریح کرد که هیأتهای علمی نباید صرفاً نقش برگزارکننده آزمون را ایفا کنند. بلکه باید در تدوین استانداردهای آموزشی و تعریف مسیرهای توسعهای آموزش پزشکی نیز مشارکت فعال داشته باشند. وی بر لزوم نهادینهسازی راهنماهای بالینی در سیستم ارجاع تأکید کرد.
بحران بودجهای و تأثیر آن بر کیفیت خدمات
با اشاره به بدهی سنگین وزارت بهداشت، وزیر اعلام کرد که تأخیر در پرداخت حقوق پزشکان جوان و پرستاران باعث شده کیفیت خدمات کاهش یابد. وی ناهماهنگی میان تورم و تعرفههای درمانی را عامل اصلی افت انگیزه در ارائه خدمات دانست.
تأکید بر سیاستگذاری جامع آموزشی
در پایان نشست، بازنگری سیاستگذاری آموزش پزشکی با در نظر گرفتن نظام اعتبارسنجی، تربیت نیروی انسانی، و توسعه مهارتمحور رشتهها بهعنوان راهکار کلیدی برای ارتقاء کیفیت خدمات درمانی مورد تأکید قرار گرفت.