گامی در جهت ارتقای کارایی و اثربخشی؛ برنامه جامع عدالت گامی در جهت ارتقای کارایی و اثربخشی است.
راه اندازی برنامه جامع عدالت
انتخاب این برنامه به عنوان فرایند برتر ستادی، نشاندهنده تعهد وزارت بهداشت به استفاده بهینه از منابع و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است.
دکتر غلامرضا حسنزاده، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی، از برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی به عنوان فرایند برتر ستادی یاد کرد.
وی با اشاره به اسناد بالادستی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت، هدف از این برنامه را ارتقا، بهرهوری و تعالی آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی کشور عنوان کرد.
چالشهای برنامه جامع عدالت
حسنزاده با بیان اینکه این برنامه در سال ۱۴۰۲ مورد ارزیابی و پایش قرار گرفته است. نتایج آن به کلان مناطق ابلاغ شده است، به یکی از چالشهای اصلی دانشگاهها اشاره کرد: عدم استفاده بهینه از منابع موجود.
وی در این راستا اظهار داشت: متأسفانه منابع موجود بهصورت منطقی و درست استفاده نمیشود.
گاهی این مسئله موجب میشود تا بهرهوری در سیستم کاهش پیدا کند.
دبیر شورای عالی برنامهریزی علوم پزشکی، راهحل این مشکل را ایجاد انگیزه و نگرش مناسب در دانشگاهها دانست.
وی افزود: ارتقای کارایی و اثربخشی، موجب ارتقای بهرهوری میشود.
در این شرایط هم کیفیت کار افزایش و هم هزینههای سیستم کاهش مییابد.
حسنزاده در ادامه، به جشنواره امسال برنامه جامع عدالت، تعالی و بهرهوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و آن را از نقاط قوت این برنامه دانست.
وی تمرکز این جشنواره بر کارهای جدید و نحوه پذیرش فرآیندها را بسیار خوب و منطقی ارزیابی کرد. ابراز امیدواری کرد که فرآیندهای خوب بتوانند اجرایی شوند.
فرایند برتر ستادی
انتخاب این برنامه به عنوان فرایند برتر ستادی، نشاندهنده تعهد وزارت بهداشت به استفاده بهینه از منابع و ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی است.
با اجرای دقیق این برنامه، میتوان شاهد افزایش کارایی، اثربخشی و در نهایت ارتقای سطح آموزش در این دانشگاهها بود.