Skip to content
تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف: کسب مقام اول مسابقات فضانوردی آمریکا

دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب مقام اول در مسابقات بین‌المللی انجمن هوانوردی و فضانوردی آمریکا شدند. این تیم دانشجویی در شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی این مقام را از آن خود ساخت.

موفقیت تیم دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

بر پایه این گزارش، تیم فراس (FARAS) از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، پس از موفقیت در مرحله اول مسابقات بین‌المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA سال ۲۰۱۹ (شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی) و قرارگیری در بین سه تیم برتر از ۱۵ تیم شرکت‌کننده در تیرماه ۱۳۹۸، با حضور در مرحله دوم این مسابقات در ۳۰ مرداد سال جاری و با ارائه طرح خود در کنفرانس پیشرانش و انرژی آمریکا موفق به کسب مقام اول این مسابقات شد.

ارائه به صورت ویدئو کنفرانس به علت تحریم‌ها

تیم فراس با توجه به عدم امکان حضور در آمریکا، طرح خود را به صورت ویدئوکنفرانس ارائه کرد و از طرف هیئت داوران در کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا به عنوان تیم برتر انتخاب شد.

اعضای تیم فراس، به سرپرستی کاوه قربانیان شامل  محمدرضا امینی مقام (مقطع دکترا) و ۹ نفر از دانشجویان ورودی ۹۴ مقطع کارشناسی به نام‌های علیرضا ابراهیمی (سرگروه تیم)، امیر ناظمی، ابوالفضل ذوالفقاری‌نسب، حجت اعتمادیان‌مفرد، وحید دانش، مهدی جمشیدیها، محمدمهدی اثنی‌عشری، امیررضا صافی‌زاده و سعیده کاظم‌بیگی، همگی از دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شریف هستند.

تیم فراس از دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف اولین تیم ایرانی است که نه تنها موفق به کسب مقام در مسابقات بین المللی هوانوردی و فضانوردی آمریکا AIAA شاخه طراحی موتورهای توربین گاز هوایی شده، بلکه رتبه نخست این مسابقات معتبر را به خود اختصاص داده است.

این تیم، پس از یک سال تلاش و پژوهش و علی رغم مشکلات عدیده مانند عدم اجازه استفاده از نرم افزارهای تحلیل و طراحی موتور به دلیل تحریم‌های ایران از سوی آمریکا، عدم امکان حضور در آمریکا در مرحله دوم از مسابقات جهت ارائه طرح موتور توربینی پیشنهادی خود، معذلک، موفق به تدوین کدهای طراحی مورد نیاز، ارسال پیشنهاد فنی و دفاع از طرح خود به صورت ویدیو کنفرانس و کسب مقام اول از سوی هیئت داوران کنفرانس بین‌المللی پیشرانش و انرژی آمریکا شد. شایان ذکر است که تیم فراس به دلیل تحریم های ایران از سوی آمریکا قادر به دریافت جایزه خود نیز نیست.

این مسابقه بین‌المللی در خصوص طراحی نسل آینده موتور یک پهپاد جست‌وجو و نجات با مداومت پروازی بالا بوده است. تیم فراس موفق به طراحی یک موتور جدید با ۶۷% افزایش نسبت توان به وزن، ۳۱% کاهش مصرف سوخت ویژه و ۳۵% کاهش وزن موتور نسبت به موتور در حال بهره‌برداری شد. پهپاد مورد نظر به واسطه موتور توربین گاز هوایی طراحی شده توسط تیم فراس دانشگاه صنعتی شریف، با حفظ وزن پهپاد در حین برخاست برابر با ۱۰ هزار و پانصد پوند و سقف پروازی پنجاه هزار فوت، مداومت پروازی و برد پروازی خود را به ترتیب به بیش از ۲۵ ساعت و ۳۷۰۰ کیلومتر ارتقاء می‌دهد.

تقدیر سازمان بین‌المللی دانشگاهیان از تیم فراس

به دنبال کسب این موفقیت بزرگ، سازمان بین‌المللی دانشگاهیان از تیم فراس تقدیر کرد. بر این اساس، کارت بین‌المللی دانشجویی و کارت بین‌المللی هیات علمی برای اعضای این تیم در قالب هدیه صادر خواهد شد.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا