کتاب روش تدریس علوم اجتماعی در دوره ابتدایی تالیف دکتر سلیمان نژاد «عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور» توسط شورای تحول و ارتقای علوم انسانی منتشر شد.
این کتاب در دو جلد شامل ۶ فصل، ۱۶۸ صفحه و ۵ فصل، ۱۵۲ صفحه منتشر کردند.
پیشگفتار کتاب روش تدریس علوم اجتماعی
«اگر چه بهطور کلی برنامههای درسی و به ویژه برنامه درسی مطالعات اجتماعی وظایف انتقال میراث فرهنگی و بسط آن را بر عهده دارند، اما در فرآیند آموزش نباید تنها به انتقال صرف میراث فرهنگی بسنده کرد.
به همین دلیل در برنامه درسی مطالعات اجتماعی تلاش میشود تا ضمن انتقال و بسط باورها و ارزشهای اجتماعی، زمینههای نقد و ارزیابی اخلاقی هنجارها از سوی دانشآموزان به وجود آید تا آنها بتوانند هنجارهای اجتماعی را بر مبنای آموزههای اسلامی نقد کنند.
تحولات دانش جهانی درباره یادگیری، حل مسائل یادگیری فراگیران را ایجاب میکند. از این رو متخصصان تعلیم و تربیت میکوشند تا شیوههایی بیابند که با استفاده از آنها کودکان امروزی را برای زیستن در دنیای پیشبینی ناپذیر فردا آماده کرد.
در این راستا، براساس مصوبات سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و همسوسازی برنامههای درسی دوره ابتدایی با برنامه درسی ملی، رویکرد ملی، رویکرد جدیدی اتخاذ و تلاش شده است که بین چهار عرصه اصلی یادگیری در برنامه درسی ملی یعنی خود، خلقت (آفرینش)، خلق(دیگر انسانها) و خالق متعال، ارتباط منسجم، منطقی و معناداری به وجود آید و زمینه پرورش تفکر و ایجاد ایمانی عمیق نسبت به ارزشهای الهی و انسانی فراهم شود.»
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها «سمت» و دانشگاه فرهنگیان در انتشار این اثر به شورای تخصصی تحول و ارتقا علوم انسانی کمک کردند.