ساماندهی نظام ارتقای اساتید یکی از دغدغههای مهم نظام آموزش عالی کشور است که بهتازگی مورد تأکید مسئولان وزارت علوم قرار گرفته است.
تأکید بر بازنگری در ساختارهای علمی و آموزشی
دکتر علی خاکی صدیق، رئیس مرکز هیئتهای امنا و ممیزه وزارت علوم، در دیداری صمیمانه با رئیس سازمان بسیج علمی، خواستار بازنگری جدی در نظام ارتقای اساتید شد. وی با اشاره به لزوم ساماندهی ساختارهای موجود، گفت: “ساماندهی در حوزه علم و فناوری، بهویژه در فرآیند ارتقای اساتید، ضرورتی انکارناپذیر است.”
او تأکید کرد که ساختار فعلی نیازمند اصلاحات اساسی است تا بتواند با شرایط روز و تحولات علمی جهانی همگام شود.
اصلاح آییننامهها و شناسایی موانع
بر اساس اظهارات این استاد باسابقه، کارگروهی متشکل از اعضای هیئت علمی با تجربه، مأمور بررسی جامع آییننامههای ارتقا شدهاند.
این گروه با مطالعه تطبیقی تجربیات موفق جهانی، در حال شناسایی آسیبها، موانع و تدوین راهحلهای عملیاتی برای بهبود وضعیت فعلی هستند.
هدف اصلی، احیای ظرفیتهای بالقوه آموزش عالی کشور و پاسخگویی به مطالبات مقام معظم رهبری در زمینه تحول بنیادین در علم و آموزش است.
نقد نگاه تقلیدی به حکمرانی علم
رئیس سازمان بسیج علمی نیز در این دیدار، به انتقاد از کپیبرداری از الگوهای غربی پرداخت و گفت: مدلهای حکمرانی علمی باید بومیسازی شوند. به گفته او، ساختارهای تقلیدی نمیتوانند در بستر انقلاب اسلامی کارآمد باشند.
وی با اشاره به تجربه کشورهای سلطهگر در بهرهبرداری از ظرفیتهای اعتباری دیگران، خواستار طراحی الگوهای حکمرانی علمی با تکیه بر توان داخلی و مردممحور شد.
نقش استادان متعهد در مسیر حکمرانی علمی
پروفسور خاکی صدیق که از استادان مؤثر در حوزه مهندسی کنترل و نویسنده آثار علمی در فلسفه فناوری و تاریخ علم است، بر لزوم توجه همزمان به تخصص، اخلاق، فلسفه علم و تعهد اجتماعی اساتید تأکید کرد.
وی با یادآوری خدمات استادان متعهدی که در کشور مانده و برای رشد علمی آن تلاش میکنند، گفت: باید این افراد را جذب و حفظ کنیم؛ چراکه آینده آموزش عالی کشور به تلاشهای آنان گره خوردهاست.
آینده آموزش عالی با اصلاح ساختارها رقم میخورد
ساماندهی نظام ارتقای اساتید باید بهعنوان یک اقدام راهبردی و ملی، از طریق بازنگری قوانین و مشارکت نخبگان دانشگاهی، عملیاتی شود. ایجاد سازوکارهای مؤثر برای ارتقای کیفی آموزش و پژوهش در گرو رفع موانع ساختاری است.