Skip to content
وجود تامین اجتماعی در اقتصاد مردم سالار

وجود تامین اجتماعی در اقتصاد مردم سالار

این گزارش در رابطه با وجود تامین اجتماعی در اقتصاد مردم سالار است. اصلی ترین موضوع اقتصاد برای انسان از حدود ۹۰۰ هزار سال قبل که اولین موج خروج انسان از آفریقا اتفاق افتاد کمبود امکانات در برابر نیاز ها بوده است. از حدود ۴۰ هزار سال قبل با بیشتر شدن تعداد انسان ها این موضوع دارای اهمیت بیشتری شده است.

از حدود ۲ هزار سال قبل و با تشکیل خانواده به عنوان یک واحد مستقل اجتماعی و توجه دوباره به این نکته، اهمیت امکانات در برابر نیازها یا به عبارتی دخل به خرج خانواده و در اصل علم اقتصاد کلمه سکه وارد شد.

با وجود انواع مالیات ها و عوارضی که در طول سال ها حکومت ها و دولت ها از نتیجه کار و درامد خانواده ها به خود اختصاص داده بودند و با قطع منابع درامد خانواده آن را جیرخوار محتاج خود ساخته بودند ولی بالاخره در دنیای امروز با استقرار نظام‌های سیاسی کم و بیش سالار، مکمل نطام سایسی مردم سالار شده است و وجود تامین اجتماعی در اقتصاد مردم سالار دیده می‌شود.

تامین اجتماعی در اقتصاد مردم سالار مهمترین و اولین نیاز انسان یعنی حفظ و بقای انسان را مورد توجه خود قرار می‌دهد و هر چقدر که اجتماع دموکراتیک تر باشد تامین اجتماعی جامعه بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

امروزه هم خود مردم به صورت داوطلبانه انواع فعالیت‌هایی که شامل منابع اقتصادی و اجتماعی است را از حقوق و پس اندازهای خود انجام می دهند مثل انواع بیمه ها، صندوق بازنشستگی، انواع تاسیسات رفاهی و مراقبتی و هم دولت ها انواع فعالیت ها را تحت فشار نیرو های اجتماعی در جامعه برقرار کرده اند شامل بیمه بازنشستگی، بیمه درمانی و …

نکته مهمی که در این مسئله باید به خاطر داشت این است که توجه مردم بسیار به درجه رشد و توسعه اقتصادی از یک طرف و ساختار سیاسی از طرف دیگر بستگی دارد به این معنی که هرچقدر اقتصاد سرزنده تر باشد و بهتر می‌تواند هزینه کامل تامین اجتماعی این جامعه مردم سالار را بپردازد.

نویسنده: علی رشیدی
سال انتشار: پاییز ۸۱

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا