Skip to content
کنفرانس ملی حقوق ساخت

کنفرانس ملی حقوق ساخت

استاد دانشگاه شهید بهشتی در نخستین کنفرانس ملی حقوق ساخت: امروزه به جای اینکه حقوق‌دانان و دانشجویان مسائل حقوقی را مطرح کنند؛ مهندسان کشور این کار را انجام می‌دهند .تمام حقوق‌ها مرتبط با حقوق ساخت است.

دکتر داراب‌پور در این کنفرانس که در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، بیان کرد: در جامعه مهندسی، مسائل عینی و عددی و ریاضی بیشتر مطرح است، در حالی که در جامعه حقوقی مسائل انتزاعی جامعیت بیشتری دارد.

وی ادامه داد: علاوه بر این موضوع مکانی حقوق مهندسی محدود به کارگاه، خیابان و کارخانه نمی‌شود، بلکه کل جامعه را شامل می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در خلال نخستین کنفرانس ملی حقوق ساخت اظهار کرد: مسائل فراقراردادی نود درصد مسائل حقوق اشخاص را مشخص می‌کند. پس در مراحل مختلفی که بوجود می‌آید تمام مسائلی که در حوزه حقوق مطرح می‌شود، آنقدر گسترده است که به همه چیز وابسته است.

وی بیان کرد: شخصی که قصد دارد قضاوت کند، باید نسبت به کارفرمایان، پیمانکاران، دادگاه و وکلا و داوران و مشاوران توجه کافی داشته باشد.

داراب‌پور ضمن اشاره به نقص موجود در تعاریف حقوق ساخت، گفت: می‌توانیم عناصر مهمی را در تعریف حقوق ساخت وارد کنیم: «حقوق ساخت سیستمی نظام‌مند و اجرایی، در چارچوب قوانین، معاهدات، عرف و دکترین داخلی و بین‌المللی است که هدف اساسی آن ایجاد نظام، هماهنگی، زبان مشترک، انسجام رفتاری یبن همه نقش‌آفرینان، صنعت ساخت و در نهایت احراز تکلیف‌ها و احقاق حقوق از منظر قانون حاکم و در راستای اهداف توسعه پایدار است».

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان توضیح داد: اساسی‌ترین نکته بحث مهندسی علم آن نیست، بلکه درک و فهم آن است. چنانچه شخصی دارای درک درست حقوقی، فهم اقتصادی، علم آکادمیک و تجربه فنی و اجرایی باشد، کامل نیست؛ بلکه نیازمند «شعور تعامل» است.

 

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا