معاون آموزشی وزیر علوم افزود: 15 درصد جمعیت دانشجویی ما در دانشگاههای دولتی هستند و این نشان میدهد فقط این 15 درصد از پشتیبانی دولتی برای آموزش رایگان بهرهمند هستند، 85 درصد دانشجویان با پرداخت هزینه درس میخوانند و اینکه آیا دانشگاه دولتی دانشجوی پولی داشته باشد یا خیر قابل نقد است.
وضعیت پذیرش دانشجو باید اصلاًح شود
شریعتی نیاسر به نظام یکپارچه سنجش و پذیرش دانشجو در آمایش و آموزش عالی اشاره کرد و در ادامه گفت: وضعیت پذیرش دانشجو باید اصلاًح شود و این وضعیت پذیرش مطلوب نیست. نظام پذیرش ما سیستمی است که اضطراب ایجاد میکند و بازار کاذبی ایجاد کرده است. در حال حاضر 12 هزار آموزشکده در کشور وجود دارد که به مباحث کنکور میپردازند که 2 هزار از این آموزشکدهها در تهران فعال بوده و نیمی از آنها نیز غیرمجاز هستند.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: در برنامه ششم مراکز آموزش عالی به مراکز بینالمللی، ملی، منطقهای و محلی تقسیم شدهاند که منطبق با نظام سطح بندی ما است. ماموریت دانشگاههای سطح 1 ما فراملی، دانشگاههای سطح 2 ملی، دانشگاههای سطح 3 ما منطقهای و دانشگاههای سطح 4 ما محلی است.
معاون آموزشی وزیر علوم تصریح کرد: دستگاههای آموزش عالی باید بیشتر به بخش نظارتی توجه کرده و آن را تقویت کنند و همچنین حمایت خیرین باید در دانشگاهها افزایش یابد.
شریعتی نیاسر در ادامه به وضعیت توسعه دکترا اشاره کرد و گفت: در سال 97 و 98 توسعه دکترا را کنترل کردیم و دانشگاهها از ایجاد دورههای جدید منع شدند مگر اینکه در شرایط خاصی باشند. برای کارشناسی ارشد نیز سال آینده راهکارهایی را در این زمینه خواهیم اندیشید.