Skip to content
آزمون نهایی خرداد

آزمون نهایی خرداد، تنها ملاک سابقه تحصیلی دانش‌آموزان

در پی تغییرات اخیر در نظام آموزشی کشور، آزمون نهایی خردادماه به‌‌عنوان تنها ملاک ایجاد سابقه تحصیلی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است. این موضوع به معنای آن است که نمره امتحانات داخلی و سایر فعالیت‌های آموزشی در سابقه تحصیلی دانش‌آموزان لحاظ نخواهد شد.

اهمیت آزمون نهایی خرداد

محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تأکید بر این موضوع داشت. وی اظهار کرد: تمام تلاش دانش‌آموزان باید این باشد که در آزمون خردادماه موفق باشند و نمره لازم را کسب کنند.

وی در ادامه به فرصت ترمیم نمره برای دانش‌آموزان پایه‌های دهم و یازدهم اشاره کرد.  او گفت: این دانش‌آموزان در صورت عدم شرکت در امتحان نهایی به هر دلیلی، می‌توانند در نوبت‌های خردادماه سال‌های بعد در قالب ترمیم، درس خود را دوباره امتحان دهند.

اما این فرصت برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم وجود ندارد و غیبت در امتحان نهایی، نمره صفر برای آن درس به همراه خواهد داشت.

زارعی همچنین به اهمیت دروس عمومی در ایجاد سابقه تحصیلی اشاره کرد. وی گفت: این دروس فقط در امتحان نهایی سابقه تحصیلی ایجاد می‌کنند، لذا دانش‌آموزان باید به این دروس توجه ویژه داشته باشند.

در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز ضریب تاثیر قطعی معدل فقط برای پایه دوازدهم ۵۰ درصد است. دهم و یازدهم برای سال‌های بعد لحاظ خواهد شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص طراحی سوالات امتحانات نهایی نیز گفت: سوالات بر اساس کتاب درسی طراحی می‌شود و طراحان موظفند از طرح سوالات خارج از کتاب خودداری کنند.

وی همچنین امنیت کامل برگزاری امتحانات نهایی را تضمین کرد. زارعی گفت: سوالات تا لحظه‌ای که پاکت باز نشود، به جز افراد خاصی که در قرنطینه هستند، به دست هیچ کسی نمی‌رسد.

پاسخ‌برگ‌ها نیز به صورت شخصی‌سازی شده است و دو بار تصحیح می‌شوند.

در نهایت، زارعی از راه‌اندازی مراکز آزمون استاندارد تمام الکترونیک تا سال ۱۴۰۷ در کشور خبر داد.

توصیه‌ها به دانش‌آموزان

هدف از این تغییرات، ایجاد عدالت آموزشی و فرصت برابر برای همه دانش‌آموزان، ارتقای کیفیت آموزش و پرورش و همچنین کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان در امتحانات نهایی عنوان شده است.

خانواده‌ها نیز باید از وارد کردن استرس به فرزندان خود خودداری کنند و در عین حال، دانش‌آموزان تا پایان سال تحصیلی در کلاس‌ها حضور یابند و حتی یک روز را از دست ندهند.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا