Skip to content
خواب کافی دانش‌آموزان

آینده درخشان در گرو خواب کافی دانش‌آموزان

خواب کافی دانش‌آموزان مسأله‌ای است که برای یادگیری و سلامتی به آن نیاز دارند. میلیون‌ها دانش‌آموز دبیرستانی در حالی که سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند، با ساعت زنگ‌دار خود می‌جنگند. همان‌طور که آن‌ها برای بلند شدن زودهنگام تلاش می‌کنند، والدین نیز برای بیرون کشیدن آن‌ها از رختخواب و فرستادنشان به مدرسه مبارزه می‌کنند، که برای همه افراد درگیر، راهی استرس‌زا برای شروع روز است.

آیا دانش‌آموزان فقط تنبل هستند که صبح‌ها باید آن‌ها را از رختخواب بیرون کشید؟

بر اساس بنیاد ملی خواب آمریکا، نیاز خواب برای دانش‌آموزان ۸ تا ۱۰ ساعت در شب است. با این حال، یک دانش‌آموز آمریکایی به‌طور متوسط در شب‌های مدرسه کمتر از ۷ ساعت می‌خوابد. بخش بزرگی از دلیل این امر آن است که تقریباً نیمی از تمام دبیرستان‌های ایالات متحده قبل از ساعت ۸:۰۰ صبح شروع به کار می‌کنند و بیش از ۸۵ درصد قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح شروع به کار می‌کنند.

کمبود خواب در دانش‌آموزان به‌دلیل ساعات اولیه مدرسه، برای بیش از دو دهه موضوع نگرانی و بحث بوده است. مناطق مختلف سراسر کشور با این سؤال دست و پنجه نرم کرده‌اند که آیا دبیرستان محلی آن‌ها باید دیرتر شروع به کار کند یا خیر.

من ۲۰ سال است که اثرات شروع دیرتر دبیرستان را مطالعه می‌کنم. تحقیقات من نشان می‌دهد که ناتوانی دانش‌آموزان در بیرون آمدن از رختخواب قبل از ساعت ۸ صبح، پیامدهای جدی برای یادگیری و نتایج سلامتی دارد. اساساً، ناتوانی دانش‌آموزان در بیدارشدن کامل قبل از آن، مسئله‌ای مربوط به زیست‌شناسی انسان است، نه مسئله‌ای مربوط به نگرش.

نیاز به تغییر ساعت شروع دبیرستان‌ها برای خواب کافی دانش‌آموزان

تاریخچه شروع مدارس

در اوایل شکل‌گیری نظام آموزشی آمریکا، دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی با یک ساعت مشخص به مدرسه می‌رفتند. در حقیقت، تا سال ۱۹۱۰، نیمی از کل دانش‌آموزان در مدارس تک‌کلاسه تحصیل می‌کردند. با بزرگ‌تر شدن مدارس و مناطق آموزشی در اوایل دهه ۱۹۳۰، ساعات شروع پله‌ای (برای مقاطع مختلف) رواج پیدا کرد.

تصور بر این بود که دانش‌آموزان دبیرستانی برای آماده شدن برای دنیای کار بزرگسالان نیازمند شروع زودتر مدرسه هستند، بنابراین به آن‌ها زودترین ساعت شروع اختصاص داده شد. بسیاری از مدارس روستایی همچنان تنها یک ساعت شروع دارند، زیرا اتوبوس‌ها، دانش‌آموزان همه مقاطع را با یک مسیر واحد جابجا می‌کنند.

با این حال، از سال ۲۰۱۴، سازمان‌های ملی مهم بهداشتی موضع‌گیری سیاسی خود را برای حمایت از اجرای ساعات شروع دیرتر برای دبیرستان‌ها اعلام کرده‌اند. آکادمی پزشکان اطفال آمریکا، انجمن پزشکی آمریکا، مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها و اخیراً آکادمی پزشکی خواب آمریکا همگی بیانیه‌هایی صادر کرده‌اند که توصیه می‌کنند دبیرستان‌ها را در ساعت ۸:۳۰ صبح یا بعد از آن شروع کنند.

یک کنفرانس ملی که در آوریل ۲۰۱۷ برگزار شد، تحقیقاتی را به نمایش گذاشت که ارتباط بین خواب نوجوانان، ساعات شروع دیرتر دبیرستان و نتایج مثبت قابل توجه در زمینه‌های تحصیلی، سلامتی و ایمنی را نشان می‌داد.

از زمانی که کارشناسان شروع به تأثیرگذاری کرده‌اند، صدها مدرسه در ۴۵ ایالت سراسر کشور توانسته‌اند این تغییر را اعمال کنند. در واقع، ایالت کالیفرنیا در حال حاضر در حال بررسی لایحه‌ای است که بر اساس آن، شروع تمامی مدارس راهنمایی و دبیرستان در این ایالت باید تا سال ۲۰۲۰ زودتر از ۸:۳۰ صبح نباشد. قانون‌گذاران کمبود خواب نوجوانان را به‌عنوان یک مسئله بهداشت عمومی در نظر می‌گیرند.

 اهمیت کمبود خواب در نوجوانان

افزایش مصرف سیگار، مواد مخدر و الکل

مطالعات روی خواب به‌طور کلی و به ویژه خواب در دانش‌آموزان نوجوان، پیامدهای منفی جدی کمبود خواب کافی را نشان داده است. دانش‌آموزان کم‌خواب (که به معنای خوابیدن کمتر از هشت ساعت در شب است) به‌طور قابل توجهی بیشتر از دیگران سیگار، مواد مخدر و الکل مصرف می‌کنند.

شیوع افسردگی

شیوع افسردگی در بین دانش‌آموزان نوجوان با کمتر از نه ساعت خواب به‌طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. حدود نیمی از دانش‌آموزان که در شبانه‌روز چهار ساعت یا کمتر می‌خوابند، احساس غم و ناامیدی می‌کنند، درحالیکه این میزان در همسالان آن‌ها که به خوبی استراحت کرده‌اند تنها ۱۹ درصد است.

تصادفات رانندگی

تصادفات رانندگی دانش‌آموزان نوجوان، که علت اصلی مرگ آنها است، زمانی که دانش‌آموزان نوجوان در شبانه‌روز بیش از هشت ساعت خواب داشته باشند، به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

گزارش تازه‌منتشرشده‌ای از شرکت راند، «هزینه‌های» ناشی از ساعات شروع زودهنگام دبیرستان برای جامعه ما را از نظر از دست دادن درآمد به‌دلیل عملکرد تحصیلی و حرفه‌ای ضعیف و تصادفات رانندگی برای دانش‌آموزان نوجوان کم‌خواب، اندازه‌گیری کرده است. این گزارش پیش‌بینی می‌کند که در صورت شروع دبیرستان‌ها در سراسر کشور در ساعت ۸:۳۰ صبح، طی ۱۵ سال، سالانه نزدیک به ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا به اقتصاد ایالات متحده سود خواهد رسید.

زیست‌شناسی مغز دانش‌آموزان نوجوان

پس دقیقاً چه اتفاقی برای دانش‌آموزان و الگوهای خواب آن‌ها می‌افتد؟ آیا آن‌ها نمی‌توانند زودتر بخوابند؟

تحقیقاتی که منجر به توصیه‌های کارشناسان شد، از دهه ۱۹۸۰ با مطالعاتی آغاز شد که نور جدیدی بر آنچه در مغز نوجوان می‌گذرد، تاباند.

ترشح هورمون ملاتونین

مغز ما هورمون خواب ملاتونین را به‌‌عنوان سیگنالی ترشح می‌کند که به ما امکان می‌دهد به خواب برویم و در خواب بمانیم. در کودکان پیش از نوجوانی و بزرگسالان، ترشح ملاتونین انعطاف‌پذیر و متغیر است و ترجیحات زمان خواب بر اساس ژنتیک شکل می‌گیرد. اما زمان‌بندی در نوجوانان متفاوت است، زیرا به بلوغ مرتبط است.

برای تقریباً همه نوجوانان، ترشح ملاتونین تا حدود ۱۰:۴۵ شب شروع نمی‌شود و تا حدود ۸ صبح ادامه می‌یابد. این بدان معناست که اکثر نوجوانان نمی‌توانند تا زمانی که ترشح ملاتونین شروع نشود، به خواب بروند و بیدار شدن تا زمانی که ترشح ملاتونین متوقف نشود، برایشان دشوار است. این الگوی ثابت ترشح ملاتونین در نوجوانان پس از پایان بلوغ، به زمان‌بندی ترجیحی خواب و بیداری ژنتیکی فرد بازمی‌گردد.

الگوی منحصربه‌فرد خواب و بیداری نوجوانان خارج از کنترل آن‌هاست. تنها انتظار داشتن از نوجوانان برای به حداقل رساندن عوامل حواس‌پرتی و زودتر خوابیدن، راه‌حل نیست.

من با صدها دانش‌آموز نوجوان مصاحبه کرده‌ام که همگی می‌گفتند اگر زود بخوابند، نمی‌توانند به خواب بروند. آن‌ها فقط تا حدود ساعت ۱۱ شب به سقف خیره می‌شدند.

تفاوت زمان‌بندی خواب در نوجوانان و بزرگسالان

پژوهشگران سراسر جهان این یافته‌ها را تایید کرده‌اند. در شروع بلوغ، تقریبا تمام انسان‌ها (و اکثر پستانداران) دچار تأخیر در زمان‌بندی خواب در مغز می‌شوند. محققان پزشکی همچنین دریافته‌اند که الگوهای خواب کودکان خردسال آن‌ها را قادر می‌سازد زودتر از نوجوانان بیدار شوند و برای یادگیری آماده باشند.

به عبارت دیگر، زیست‌شناسی مغز نوجوانان مستقیماً با برنامه‌های مدارس در تضاد است، زیرا معمولاً دانش‌آموزان دبیرستانی باید زودتر به مدرسه بیایند و دانش‌آموزان کوچک‌تر دیرتر.

شروع دیرتر مدرسه چه نتایجی دارد؟

نتایج مدارس با شروع دیرتر، دلگرم‌کننده است. دانش‌آموزان در واقع خواب بیشتری دریافت می‌کنند، تمایل دارند در همان زمان بخوابند اما صبح کمی دیرتر بیدار شوند. نه تنها مصرف مواد مخدر، سیگار و الکل در نوجوانان کاهش می‌یابد، بلکه عملکرد تحصیلی آن‌ها نیز با شروع دیرتر مدرسه به شکل قابل‌توجهی بهبود می‌یابد.

به‌تازگی، با اجرای شروع دیرتر دبیرستان، میزان تصادفات رانندگی برای رانندگان نوجوان کاهش یافته است. در واقع، میزان تصادفات برای نوجوانان در جکسون هول، وایومینگ در سال ۲۰۱۳ در اولین سالی که منطقه شروع دیرتر دبیرستان را اتخاذ کرد، ۷۰ درصد کاهش یافت.

مقاومت مدارس در برابر تغییر

بسیاری از مدارس و مناطق آموزشی در سراسر ایالات متحده به دلایل متعددی در برابر به تعویق انداختن زمان شروع دبیرستان‌های خود مقاومت می‌کنند. خواب کافی دانش‌آموزان مساله‌ای نیست که از آن بتوان به راحتی گذشت.

مسائلی مانند تغییر مسیرهای حمل‌ونقل و تغییر زمان‌بندی برای سایر مقاطع تحصیلی، اغلب در صدر فهرست عواملی قرار دارند که شروع دیرتر را دشوار می‌سازند. مدارس همچنین باید تأثیر آن بر ورزش‌ها و فعالیت‌های بعد از مدرسه را در نظر بگیرند.

چنین نگرانی‌هایی به جا هستند. با این حال، مدارسی که شروع دیرتر را اجرا کرده‌اند، راه‌حل‌های خلاقانه‌ای پیدا کرده‌اند. برای مثال، مدارس اتوبوس‌رانی مختلط برای سنین مختلف را اجرا کردند، با سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی هماهنگ شدند و مراقبت‌های بعد از مدرسه را گسترش دادند.

قطعاً موارد بیشتری در این تغییر نیاز به رسیدگی دارد. اما در نهایت، جوامعی که به حداکثر توسعه برای همه کودکان خود اهمیت می‌دهند، باید مایل باشند با راه‌حل‌ها دست و پنجه نرم کنند.

به هر حال، توانایی فرزندان ما برای ورود به یک زندگی سالم بزرگسالانه در فردا، به تصمیماتی بستگی دارد که ما امروز به‌عنوان بزرگسالان برای آن‌ها می‌گیریم.

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برگشت به بالا