سهم ۲۰ درصدی دانشگاهها در ارائه دورههای کوتاهمدت
رییس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیراعلام کرد که سهم دانشگاهها در ارائه دورههای کوتاه مدت حداکثر ۲۰ درصد است و تأکید کرد
که باید دورههایی برای یادآوری آنچه که یاد گرفتهایم راهاندازی شود.
همکاری برای برگزاری دورههای مهارتافزایی:
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
محمد امانی تهران در مراسم آغاز همکاری برای برگزاری
دورههای مهارتافزایی بین گروه نساجی نیکا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر،
تحصیلات آموزشی را به دو بخش مدون
و دورههای کوتاهمدت یا تخصصی تقسیمبندی کرد و گفت:
دورههای تخصصی یا کوتاهمدت با هدف دانشافزایی
ارائه میشود و پایههای اندیشهای را در افراد تقویت میکند.
این بخش از آموزش حذف شدنی نیست و نمیتوان آن را کوچک و کماهمیت تلقی کرد.
ضرورت مهارتآموزی در کنار تحصیلات آکادمیک:
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد:
شاید نباید ۱۲ سال برای تحصیلات قبل از دانشگاه
و همچنین ۴ سال برای دوره کارشناسی در نظر میگرفتیم،
زیرا موضوع مهارت و توانمندیها فراتر از پایههای علمی، بحثی ضروری است.
افراد موفق و دو بال آموزشی:
رییس دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد:
افراد موفق در حوزههای تولید، تجارت و اقتصاد کسانی هستند
که به دو بال آموزشهای آکادمیک و کوتاهمدت مجهز هستند.
بنابراین باید این نوع آموزشها را جدی بگیریم.
پایداری و صنعت پایدار:
امانی با بیان اینکه پایداری و صنعت پایدار
موضوعات جدی هستند و نمیتوان از آنها غفلت کرد، گفت:
امروزه بحث الکترونیک دیجیتال در صنعت مهم است
و برای موفقیت در این عرصهها نیاز به کسب دانش و مهارت است.
ضرورت مستندسازی دانش:
این استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه سهم دانشگاه در
ارائه دورههای کوتاهمدت حداکثر ۲۰ درصد است،
اظهار کرد: باید ارائه دورههای کوتاه مدت و بازآفرینی آنچه که یاد گرفتیم راهاندازی کنیم.
همچنین ضروری است به بحث مستندسازی دانش که نسبت به آن مغفول هستیم بیشتر پرداخته شود.
مهارتآموزی و انتقال دانش:
وی افزود: در مهارتآموزی باید بتوانیم دانش
انباشتهای که در ذهن افراد است را مستند و قابل انتقال کنیم.
ایجاد آکادمی برای پیوند صنعت و دانشگاه:
در ادامه مهندس مجید رنجبر،
فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر و کارآفرین صنعت نساجی،
بر ضرورت ایجاد یک آکادمی برای پیوند صنعت و دانشگاه تأکید کرد و گفت:
باید با ایجاد این آکادمی از تجربیات اساتید و صنعتگران استفاده کنیم.
ایجاد انگیزه بین دانشجویان:
این فارغالتحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد:
اگر چه دانشگاهها با ایجاد دورههای مختلف اعم از برگزاری
دورههای آموزشی کوتاهمدت تلاش در ایجاد انگیزه بین دانشجویان دارند،
اما همچنان رنگ و بوی ناامیدی بین دانشجویان وجود دارد و
ما باید نقش خودمان را برای افزایش امید دانشجویان و دانشآموختگان ایفا کنیم.
آموزش دانش و مهارت توامان:
این فعال صنعت نساجی کشور یادآور شد:
متأسفانه شرایط به گونهای است که در کارخانههای ما مهارت وجود دارد اما دانش نیست.
بهترین روش یادگیری آموزش دادن است و ما میخواهیم آموزش دانش و مهارت را توامان داشته باشیم.
افزایش بهرهوری در کشور:
در ادامه مراسم، مهندس محسن گرجی، مشاور معاون وزیر صنعت،
معدن و تجارت،
تأکید کرد که عمده فعالیتهایی که در دانشگاه،
صنعت و حکمرانی انجام میدهیم با هدف اصلی افزایش سطح معیشت مردم صورت میگیرد چرا که اهمیت آن حتی بالاتر از اشتغال است.
افزایش بهرهوری و مزیت رقابتی:
وی بر ضرورت افزایش بهرهوری در کشور یا بنگاه اقتصادی تأکید کرد و گفت:
این امر موجب ایجاد مزیت رقابتی، توسعه بازارهای جدید و افزایش رفاه میشود.
تعریف بهرهوری:
مشاور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به تعریف بهرهوری پرداخت و گفت:
بهرهوری یعنی اینکه ما به ازای یک واحد سرمایه یا نیروی انسانی چقدر خروجی میگیریم.
نیروی کار متخصص و آموزش: گرجی با بیان اینکه ما نیروی کار ارزان قیمت در ایران داریم،
اظهار کرد:
یکی از پایههای نیروی کار گرانقیمت نیروی کار متخصص است
که این مزیت رقابتی کشورها را تشکیل میدهد و این نیروها از مسیر آموزش به این
تخصص میرسند. ما باید در حوزه تخصصهای عملیاتی و تحقق توسعه صنایع تلاش کنیم.
ارائه آموزشهای توانمندسازی:
دکتر خلیلالرحمان خلیلی پور،
دانشآموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر، بر ضرورت ارائه دورههای کوتاهمدت برای
آینده و توانمندسازی افراد و سازمانها تأکید کرد و گفت:
اهمیت توجه به این آموزشها به اندازهای است که
موجب تضمین موفقیت سازمانها و بنگاههای اقتصادی خواهد شد.
این نوع آموزشها منجر به افزایش بهرهوری،
کنترل هزینهها و موفقیت در تولید خواهد شد.