معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی از تبدیل ایدههای استارتاپی دانشگاه نام برد که ۲۶ ایده حاصل از استارتاپهای برگزار شده توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی به محصول تبدیل شده است.
اهمیت مراکز نوآوری
فضلالله لک اظهار داشت که مراکز نوآوری از ارکان اصلی زیستبوم نوآوری هستند و در شکلگیری ایدههای استارتاپی نقش اساسی دارند.
این مراکز به ترویج و فرهنگسازی، آموزش، مهارتآموزی و توانمندسازی و کارآفرینی کمک میکنند.
نقش مراکز نوآوری در تبدیل ایدههای استارتاپی دانشگاه
لک ادامه داد: این مراکز مسئول شناسایی و جهتدهی به ایدهها، حمایت از انجام مطالعات امکانسنجی، تسهیل شکلگیری تیم مناسب حول یک ایده و ارائه آموزشهای مرتبط با راهاندازی و اداره کسبوکارهای نوپا و همچنین خدمات مکمل کسبوکار هستند.
نتایج بررسیها
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود:
نتایج بهدستآمده حاصل از بررسی ۱۵۰ استارتاپ که در مراکز آموزش علمی کاربردی برگزار شد، نشانگر تولید ۴۰ نمونه اولیه و تبدیل ۲۶ ایده به محصول است.
از این تعداد، ۶ محصول در حوزههای صنایع غذایی، تجهیزات پزشکی، تجارت الکترونیک، صنایع بهداشتی دارویی و بهبود فرآیند کسبوکار تجاریسازی شدهاند.
موفقیتهای علمی و فناوری
لک تصریح کرد: ۶۶ درصد از ایدههای انتخابی استارتاپهای برگزار شده توسط انجمنهای علمی تخصصی و فعالان دانشجویی شکل گرفتهاند.
فرآیند جمعآوری اطلاعات، تکمیل و افزایش ایدههای انتخابی همچنان ادامه داشته و نمونههای اولیه و تجاریسازی ایدهها، حرکت روبهرشد اقدامات فناورانه را نشان میدهد.
دستاوردهای مراکز نوآوری
این دستاوردها در ۲۵ مرکز نوآوری و ۳۵ هسته فناوری واقع در مراکز آموزشی علمی کاربردی محقق شد.