تحول کیفی در نظام آموزش

تاکید وزارت علوم بر تحول کیفی در نظام آموزش به جای کمّی ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل دفاتر گسترش آموزش عالی و آموزش غیردولتی اعلام کرد:

“توسعه کیفی دانشگاه‌ها به عنوان اولویت اصلی در دستور کار معاونت آموزشی قرار گرفته است.”

این تغییر رویکرد در پی کاهش متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها و تغییر الگوی تقاضا به سمت رشته‌های دارای بازار کار مناسب صورت می‌گیرد.

الزامات جدید نظام آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم به چالش‌های پیش رو اشاره کرد:

کاهش چشمگیر متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها

تغییر الگوی تقاضا به سمت رشته‌های کاربردی

نیاز به بازنگری اساسی در ساختار آموزش عالی

مواجهه با فناوری‌های نوظهور به عنوان فرصت و تهدید همزمان

راهبردهای کلیدی برای تحول آموزشی

واحدی راهبردهای معاونت آموزشی را اینگونه تشریح کرد:

ساماندهی مراکز آموزشی بر اساس اسناد بالادستی

تغییر الگو از توسعه کمّی به توسعه کیفی

تعامل سازنده بین دفاتر معاونت آموزشی

بهبود ساختار مدیریتی با رویکرد فرصت محور

طراحی راهکارهای کارشناسی برای چالش‌های نوظهور

تقدیر از مدیران و انتصابات جدید

در این مراسم که با حضور کارکنان و مسئولان مربوطه برگزار شد:

از سید رسول عمادی، مدیرکل سابق دفتر آموزش عالی غیردولتی

و دکتر منیژه بها میریان، سرپرست سابق دفتر گسترش آموزش عالی تقدیر شد

رضا قادری به عنوان مدیرکل جدید دفتر گسترش آموزش عالی

و مهدی نویدبخش به عنوان مدیرکل جدید دفتر آموزش عالی غیردولتی منصوب شدند

چشم‌انداز آینده آموزش عالی

معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به نقش محوری اساتید در تربیت نسل آینده، تاکید کرد:

تحول مدیریتی فرصتی برای ارتقای خدمات آموزشی است

هماهنگی با تغییرات جهانی در علوم و فناوری ضروری است

بهره‌گیری از فرصت‌ها نیازمند برنامه‌ریزی کارشناسی است

کیفیت گرایی باید جایگزین کمیت گرایی شود

این تغییر رویکرد نشان‌دهنده عزم وزارت علوم برای همگام شدن با تحولات جهانی آموزش عالی و پاسخگویی به نیازهای بازار کار است.

توسعه کیفی دانشگاه‌ها می‌تواند گامی اساسی در جهت ارتقای جایگاه علمی کشور و افزایش اثرگذاری آموزش عالی در توسعه ملی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده‌اند

درج دیدگاه