سرپرست دانشگاه تهران هشدار داد: تناسب پذیرش دانشجو وتوسعه کمّی بیرویه کیفیت آموزش عالی را تهدید میکند
سرپرست دانشگاه تهران در هجدهمین کنفرانس بینالمللی ارزیابی کیفیت آموزشی تأکید کرد:
«پذیرش دانشجو باید متناسب با امکانات و ظرفیتهای واقعی دانشگاهها باشد، نه بر اساس اهداف کمّی صرف.»
چالشهای توسعه بیرویه آموزش عالی
دکتر سیدحسین حسینی با نگاهی انتقادی به وضعیت موجود گفت:
«توسعه کمّی بیضابطه دانشگاهها موجب افت کیفیت آموزشی شده است»
«افزایش تعداد دانشجویان به ۱۰۰ هزار نفر یا تأسیس پردیسهای متعدد بدون پشتوانه زیرساختی، افتخار محسوب نمیشود»
«در بسیاری از رشتهها حتی امکانات آزمایشگاهی اولیه نیز وجود ندارد»
پنج محور ارتقای کیفیت در دانشگاه تهران
سرپرست دانشگاه تهران برنامههای کلان این دانشگاه را بر پنج پایه استوار دانست:
۱. آموزش تقاضامحور با تأکید بر کیفیت آموزشی
۲. مسئولیتپذیری اجتماعی دانشگاه
۳. دستیابی به مرجعیت علمی
۴. ارتقای جایگاه بینالمللی
۵. بهبود بهرهوری مدیریتی
هشدارهای جدی درباره آینده آموزش عالی
حسینی با بیان اینکه «کارنامه آموزش عالی ایران درخشان اما نیازمند بازنگری است»
به چند چالش اساسی اشاره کرد:
عدم تناسب بین توسعه رشتهها/پردیسها و امکانات فیزیکی
کمبود تجهیزات آموزشی در مقایسه با پیشرفتهای جهانی
نیاز به بازتعریف شیوههای جذب هیأت علمی
ضرورت نقشآفرینی انجمنهای علمی در ارزیابی کیفیت
نقش محوری ارزیابی کیفیت
سرپرست دانشگاه تهران با تشبیه نظام ارزیابی به «آینهای برای سنجش عملکرد» تأکید کرد:
«کیفیت خروجیهای دانشگاه با شعار محقق نمیشود»
«مدیران دانشگاهها مسئولیت سنگینی در ارتقای کیفیت دارند»
«ارزیابی مستمر تنها راه شناسایی نقاط ضعف و قوت است»
محورهای کنفرانس ارزیابی کیفیت
محمد عزیزی، دبیر اجرایی کنفرانس نیز به دستاوردهای این رویداد اشاره کرد:
نهادینهسازی فرهنگ ارزیابی کیفیت در ۲۰ سال گذشته
ایجاد شبکهای از متخصصان حوزه تضمین کیفیت
تمرکز بر ارتباط کیفیت آموزشی با مهارتهای کارآفرینی
این کنفرانس با برگزاری ۴ میزگرد تخصصی به بررسی چالشهای ارزیابی درونی/بیرونی، راهکارهای نهادینهسازی کیفیت و تجربیات بینالمللی پرداخت.
دانشگاه تهران تاکنون میزبان ۴ دوره از این کنفرانس بوده است.
هشدارهای سرپرست دانشگاه تهران در شرایطی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان، توسعه بیضابطه مراکز آموزش عالی در دو دهه گذشته را عامل اصلی کاهش کیفیت آموزشی میدانند.