بازنگری جدی سهمیههای کنکور؛ وزیر علوم:
سهمیهها به ناعدالتی انجامیده است
در اظهارات اخیر وزیر علوم،
تحقیقات و فناوری، به موضوع مهم بازنگری سهمیههای کنکور اشاره شده است.
دکتر حسین سیمایی صراف با بیان اینکه هدف از ایجاد سهمیهها،
تامین عدالت آموزشی بوده است، اذعان کرد که مجموع سهمیههای موجود،
به جای ایجاد عدالت، به ناعدالتی انجامیده است.
چرا نیاز به بازنگری سهمیههای کنکور احساس میشود؟
سهمیههای کنکور از سالها پیش به عنوان ابزاری برای ایجاد عدالت آموزشی در نظر گرفته شدهاند.
اما با گذشت زمان و افزایش تعداد سهمیهها،
این ابزار به جای ایجاد عدالت، به ابزاری برای ایجاد تبعیض تبدیل شده است.
برخی از دلایل نیاز به بازنگری سهمیهها عبارتند از:
افزایش تعداد سهمیهها:
با گذشت زمان، تعداد سهمیههای مختلف افزایش یافته و این امر باعث پیچیدگی نظام سهمیهبندی و ایجاد تبعیض شده است.
ناکارآمدی در ایجاد عدالت:
سهمیههای موجود نتوانستهاند به طور موثر به هدف ایجاد عدالت آموزشی دست یابند.
ایجاد نارضایتی عمومی: سهمیههای کنکور باعث ایجاد نارضایتی گسترده در بین داوطلبان و خانوادههای آنها شده است.
بازنگری سهمیهها؛ یک ضرورت اجتنابناپذیر
به دنبال این مشکلات،
شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم را موظف کرده است تا در مدت سه ماه نسبت به بازنگری سهمیههای کنکور اقدام کند.
وزیر علوم نیز بر ضرورت این بازنگری تاکید کرده و اعلام کرده است که مطالعات لازم در این زمینه در حال انجام است.
اهداف بازنگری سهمیهها
هدف اصلی از بازنگری سهمیههای کنکور،
ایجاد یک نظام عادلانه و شفاف برای پذیرش دانشجو در دانشگاهها است.
در این بازنگری، مواردی مانند:
کاهش تعداد سهمیهها: با هدف سادهسازی نظام سهمیهبندی و کاهش پیچیدگیها
تغییر ضرایب سهمیهها:
با هدف ایجاد تعادل بیشتر بین سهمیههای مختلف
ایجاد شاخصهای جدید برای سهمیهبندی:
با هدف شناسایی بهتر دانشآموزان مستعد و ایجاد فرصتهای برابر برای همه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
آینده سهمیههای کنکور
هنوز نمیتوان با قطعیت در مورد نتیجه نهایی بازنگری سهمیههای کنکور اظهار نظر کرد.
اما با توجه به اهمیت این موضوع و تاکید مقامات مسئول بر ایجاد عدالت آموزشی،
انتظار میرود که تغییرات اساسی در نظام سهمیهبندی کنکور ایجاد شود.